Naar inhoud

De werkelijke betekenis van neuromarketing toepassen

Neuromarketing gaat niet over manipuleren van consumenten, maar onderzoekt het gedrag van hen en beoogt insights te verkrijgen. De toepassing van neurowetenschappen in de marketing geeft antwoord op de vragen die klanten willen stellen en speelt in op het klantengedrag. Op basis van de insights kun je beter tegemoetkomen aan de klantbehoeften. Relevant voor de gedachtegang rondom neuromarketing is de beroemde uitspraak van John Wanamaker: “Half the money I spend in advertising is wasted; the trouble is I don't know which half.”

Consumentengedrag in beeld

In toenemende mate zijn we bezig het gedrag van consumenten in kaart te brengen, Daarbij is meer aandacht voor bijvoorbeeld het genereren van data en uitvoeren van eye tracking dan voor neuromarketing. Dat maakt dat het vakgebied nog relatief onbekend is. En zoals iedereen weet, maakt onbekend onbemind. Dat stelt Andy Smith tijdens het 'Neuromarketing World Forum', het evenement dat van 29 tot en met 31 maart 2017 heeft plaatsgevonden in Londen.

Taboe op neurowetenschappen

Smith is werkzaam bij Hershey’s, één van de grootste chocoladefabrikanten ter wereld met merken als Cadbury. Hij is verantwoordelijk voor het in de markt zetten van die merken. En dat in een maatschappij waar snoepen en met name het eten van suikers onderwerp van discussie is. Als ondernemer en marketeer houdt Smith niet van neurowetenschap: “Stel je voor dat er in media wordt gezegd dat Hershey’s gebruik maakt van neurowetenschappen om klanten te werven.”

Creëren van vertrouwen

“We hebben al een achterstand in de markt en worden voortdurend bekeken”, zegt Smith. Hij gaat verder in op de definitie van neuromarketing, het inspelen op behoeften en het geven van de goede antwoorden op vragen van consumenten. “Het geven van goede antwoorden zorgt voor vertrouwen”, aldus Smith. “Dat is essentieel omdat ruim 80 procent van de mensen van een merk houdt omdat er vertrouwen is. Daarom is het toepassen van de inzichten belangrijk. En in eerste instantie niet eens om meer te verkopen.”

Neuromarketing en marketing

Marketing en marketingcommunicatie zijn veelal gebaseerd op het invullen en realiseren van een economisch doel, neuromarketing denkt vanuit het gedrag. De relatie van neuromarketing met marketing is terug te vinden in de aanpak om te kijken naar de invulling voor het merk op basis van stuurgrootheden, je brand awareness, het sturen op loyaliteit en andere marketingdoelen. Een treffend voor beeld maakt het duidelijk. Vanuit economisch perspectief bieden we schoenen aan met 50 procent korting. Vanuit gedragsperspectief bieden we twee paar schoenen aan en een besparing van 100 procent. Uiteindelijk is het natuurlijk hetzelfde maar het verschil zit in de benadering. Dat is nu net wat neuromarketing als vak sterk maakt en waarom het als tool niet alleen kan staan.

De auteur is directeur van IDMK Trainingen en CustomerTalk.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie