Naar inhoud

De wijze lessen van start-ups voor corporates

Het is geen verrassing dat tijdens het 'Startup Fest Europe' vele start-ups het podium betreden. De Champions League is vertegenwoordigd door Airbnb, Uber en Booking.com en de eredivisie heeft Elastic en Adyen afgevaardigd. Ook new kids on the block, op zoek naar funding, treden in het spotlicht. De meest opvallende is Jay Asad, jawel uit Syrië en geen familie van. Asad is zelf als vluchteling onlangs in Nederland aangekomen en is een onderneming, Amalna Ventures, gestart om andere vluchtelingen te helpen. Het merendeel van hen is goed opgeleid en heeft niets te doen.

Purpose & Big

De belangrijkste conclusie is wel dat het hebben van een purpose de voornaamste drijfveer dient te zijn. “Don’t do it just for the money, but for something higher.” Een opmerkelijk groot aantal startende bedrijven zijn bezig de wereld te verbeteren. Een mooi voorbeeld is Black Bear dat door oude banden te recyclen de CO2-uitstoot beoogt te beperken en grondstoffen wil terugwinnen. Ook op medisch gebied zijn er vele start-ups actief. Op het podium is een plek gereserveerd voor Inspidere dat door gebruik te maken van genen uit spinnen plastische huid kan ontwikkelen. Naast purpose is het van belang om direct vanaf de start groot te denken en opschalingsmogelijkheden in het oog te houden. Want als de potentie niet groot is, zullen investeerders niet snel instappen.

Ervaren ondernemers

Waar in het verleden met name de rookies actief waren in start-ups, zien we nu steeds meer serial entrepreneurs. Dit zijn ondernemers die al eens een bedrijf hebben opgezet en het klappen van de zweep kennen. Startende bedrijven zonder ondernemingservaring zijn beduidend minder talrijk. Daarnaast signaleren we ook de trend dat niet alleen de drop-outs maar ook de brave studenten, die netjes hun opleiding hebben afgerond, kiezen voor een carrière die begint bij een start-up in plaats van het vertrouwde corporate domein.

Cultuur

Wanneer start-ups groter worden, blijkt dat het bewaken van de cultuur een steeds belangrijkere factor wordt. Gillian Tans, CEO bij Booking.com, geeft aan dat ze heel veel tijd besteedt aan de cultuur binnen haar organisatie. Dat betekent het vaak herhalen van de geldende waarden en ook hard optreden als mensen een negatieve bijdrage leveren aan die cultuur. Bij het Nederlandse betaalbedrijf Adyen is de directie altijd betrokken wanneer een nieuwe medewerkers wordt aangenomen. Tenminste een board member heeft de nieuwe medewerker bij indiensttreding al uitvoerig gesproken.

Internationalisatie

Het cross border ondernemen is een van de moeilijkste onderdelen bij de opschaling van veel start-ups. In het verleden is hier menig starter aan ten onder gegaan. Bekend voorbeeld is het Nederlandse Data Distilleries dat na expansie in de VS onderuit is gegaan. Het is dan ook geen goed idee om de stap buiten de landsgrenzen groots aan te pakken met een mooi kantoor en dure sales. “Don’t overstretch but first test de waves”, dat is het devies. Heb niet het idee dat een lokale verkoopkanjer even jouw spullen gaat verkopen, die gedachte. Een goede strategie is om eerst met een minimaal product een klant te vinden en dan met hem een intensieve samenwerking op te zetten. Pas als je een klant als goede referentie hebt, ga je events organiseren. Mocht er dan duidelijke interesse zijn, ga je sales toevoegen. Het is van belang om bij internationalisatie met mensen te werken die het moederbedrijf kennen en samen met lokale mensen de business kunnen gaan opbouwen.

Ecosysteem

Voor start-ups is het van levensbelang dat er een goed ecosysteem bestaat. Een bepaalde kritische massa van kennisinstellingen, investeerders en ondernemers is noodzaak, evenals een overheid die barrières wegneemt. Nederland heeft zich de laatste anderhalf jaar goed ontwikkeld. We kunnen ons nu meten met Berlijn, Londen en Stockholm. Neelie Kroes heeft aan deze omslag in de functie van speciaal gezant bij StartupDelta een belangrijke bijdrage geleverd, een rol die Constantijn van Oranje gaat overnemen. Het is bijzonder knap dat Kroes op haar leeftijd en pas laat betrokken bij de technologiesector in staat is geweest de groten der aarde – CEO's van Uber, Google, Airbnb en Apple – naar Amsterdam te krijgen.

Economisch beleid

Lange tijd heeft Nederland niet echt een daadkrachtig beleid gevoerd om een economie te moderniseren en een impuls te geven aan innovatie en werkgelegenheid. De StartupDelta is een mooi voorbeeld van zo'n positieve impuls waar dit kabinet trots op mag zijn. Nu is het zaak door te pakken en naast start-ups ook de grote corporates naar Nederland te halen. Dit land heeft de potentie om de marketingpoort naar Europa te worden. Wereldwijd gezien staat ons land nummer twee op het gebied van marketingwetenschap, het vak zit in de genen van Nederlanders en er is een ecosysteem van internationale hoofdkantoren. Daarom dient Nederland uit te groeien tot de ideale bestemming voor ambitieuze hoofdkantoren van corporates die snel Europese markten willen veroveren.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie