Naar inhoud

De “window of opportunities” van nieuwe technologische ontwikkelingen

Ruimtevaart, satellieten, aardse toepassingen, artificiële intelligentie... Voor de meesten van ons toch een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Toch worden we getriggerd door het onbekende, we willen onze grenzen verleggen en gaan daarom continue nieuwe uitdagingen aan ten einde onszelf te kunnen verbeteren. De Kennissessie van het Platform van Klantgericht Ondernemen (PvKO), die 25 juni plaatsvond afgelopen bij SAP Nederland in ’s-Hertogenbosch, sloeg hiermee de spijker op z’n kop.

Aardse toepassingen voor nieuwe technologieën

Een inspirerende sessie waarbij de aanwezigen van te voren niet hadden kunnen bedenken hoe ze met elkaar in zo’n korte tijd nieuwe technologieën konden vertalen naar aardse toepassingen! De onwetendheid ten aanzien van ruimtevaarttechnologie maakte plaats voor “out of the box” ideeën, waarbij de blinde vlek werd vervangen voor een “window of opportunities”!

Beschikbare data vertalen naar relevante toepassingen

Welke onderneming gaat nu daadwerkelijk de hedendaagse uitdaging aan om beschikbare data te vertalen naar relevante toepassingen? Een interessant voorbeeld is software onderneming SAP, dit bedrijf staat voor innovatie door technologie, waardoor nieuwe producten en nieuwe business modellen kunnen worden ontwikkeld. Essentieel blijft hierbij dat je als onderneming continue afvraagt of het “feasible, viable & desirable” is voor het bedrijf. Jan-Willem de Koster, Business Development Manager bij SAP, gaf middels verschillende cases aan hoe SAP nieuwe technologie inzet om bedrijven te kunnen laten innoveren, waardoor de klantgerichtheid kan worden verbeterd. Jan-Willem gaf bijvoorbeeld aan dat hij als Nederlander ertoe heeft bijgedragen dat Duitsland wereldkampioen is geworden door de inzet van nieuwe technologie. Duitsland beschikte namelijk over meer relevante informatie dan de overige landen, mogelijk gemaakt door SAP.....Tja, dan word je toch wel erg alert wat betreft de mogelijkheden die SAP biedt, onder andere middels hun SAP HANA cloud platform. Een platform dat bedrijven realtime informatie kan verschaffen die bijdraagt aan snelle innovatie.

Ruimtevaarttechnologie inzetten voor aardse toepassingen

Het Space Business Innovation Centre gaat nog een stap verder door te stellen dat “space technology makes lives easier”. Martijn Seijger, Managing Director bij het Space Business Innovation Centre in Noordwijk huisvest momenteel 25 start-ups in het Business Incubation Centre (BIC), allemaal beginnende ondernemingen die ruimtevaarttechnologie inzetten voor aardse toepassingen. Het ESA BIC faciliteert deze start-ups omdat samenwerking essentieel is. Een grote onderneming heeft namelijk een start-up nodig en andersom om innovatief voorop te blijven en om dergelijke toepassingen te vercommercialiseren. Google heeft bijvoorbeeld 180 acquisities gedaan de afgelopen 10 jaar. Ruimtevaarttechnologie loopt een aantal jaren vooruit, maar nu de ontwikkelingen op aarde steeds sneller gaan kan de ruimtevaarttechnologie nu ook sneller bijdragen aan aardse ontwikkelingen. Een interessante stelling, want het ESA BIC streeft naar een ecosysteem dat ruimtevaarttechnologie “downstreamt” naar bruikbare toepassingen op aarde.

Met ruimtevaarttechnologie het verschil maken

Een goed voorbeeld van een dergelijke start-up is Togetar. Dit bedrijf zet data van satellieten op commerciële wijze in. Deze startup ontwikkelt onder andere apps die met ruimtevaarttechnologie het verschil maken, zoals met de “Fear of flying” app en de “Amber Alert” app. Tevens levert Togetar data voor een interactieve krant en voor “Minespots” om zichtbaar te kunnen maken waar illegale mijnbouw plaatsvindt.  Alle data komt binnen via de satellieten van de ESA, een open source. Togetar brengt de data samen en zet artificiële intelligentie in om het verschil te kunnen maken. Interessante toepassingen welke zonder de inzet van satellieten onmogelijk zouden zijn.

Klantgerichtheid verbeteren met ruimtedata

Maar hoe inventief zijn we zelf? Wat als je onverwachts wordt gevraagd om innovatieve toepassingen te vinden voor ruimtedata om de klantgerichtheid te verbeteren binnen de sectoren energie, retail, telco en verzekeren. Dan krijg je toch inspirerende oplossingen zoals:

  • Het Slimme Dak”: je meet, je weet en je bent bewust; temperaturen meten via daken vervolgens via satelliet naar app of naar een “Google Heat Map” (Energie);

  • Space Banking”:  door de satelliet weet de bank waar je bent; virtuele account manager (Finance);

  • Scanning Sensor Technologie” ten behoeve van schapruimte en voorraadbeheer en “Smart Delivery”: bezorgen als je thuis bent (Retail);

  • Verbeteren van de gebruikerservaring middels “Data 3D info” en “Technology Transfer”: GPS-technologie en accutechnologie (Telco).

Het is bewezen, als de mens wordt ge?nspireerd en getriggerd is hij tot buitenaardse toepassingen in staat. En we zijn pas net begonnen....!

De presentaties, video's en foto's van deze bijeenkomst zijn te vinden op de website van PvKO.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie