Naar inhoud

De zelfrijdende auto staat al bijna klaar voor de garagedeur

Werken, je e-mail lezen, lunchen en zelfs even slapen, terwijl je auto je van Maastricht naar je afspraak in Groningen brengt. De zelfrijdende auto is geen utopie meer, maar een realistisch doel voor het komende decennium. 1 op de 5 jongeren wil ermee de weg op zodra het is toegestaan. En dit is slechts één van de technologieën die de auto-industrie voorgoed verandert. Jongeren jagen ook de opkomst van de deelauto en de elektrische auto aan. Voor autodealers is er daarom geen tijd meer te verliezen.

Dit blijkt uit een onderzoek onder meer dan 1.000 consumenten van 18 jaar en ouder, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau PanelWizard in opdracht van ABN AMRO.

Grootste drempels niet technologisch maar psychologisch

Maar liefst 46 procent van de consumenten verwacht dat de zelfrijdende auto binnen 10 jaar een realiteit is in Nederland. 1 op de 5 jongeren in de leeftijd van 18 tot 30 jaar gaat het liefst zo snel mogelijk in een zelfrijdende auto de weg op. Dankzij innovatie door producenten worden meer functies van de auto geautomatiseerd en dat biedt de consument veel gemak.

De grootste drempels lijken dan ook niet technologisch, maar psychologisch te zijn. Zo zegt 62 procent van de consumenten zich veiliger te voelen in een auto met bestuurder dan in een zelfrijdende auto. Ook moet nog een aantal praktische hordes worden genomen, bijvoorbeeld als het gaat om de vraag wie aansprakelijk is bij een ongeluk. Het komende decennium lijkt een doorbraak voor de deur te staan.

Driekwart van de consumenten heeft auto nog altijd graag in bezit

Nieuwe technologie verandert de manier waarop we naar auto's kijken. Zo oriënteren 4 op de 5 consumenten zich online op het kopen van een auto's. Ook winnen deelauto's aan populariteit. Zo groeide deze markt vorig jaar met 23 procent. De groeiende populariteit is verklaarbaar: gemiddeld staat een auto maar liefst 23 uur per dag stil. Vooral jongeren zien kansen in het delen van auto's: 17 procent van de consumenten van 18 tot 30 jaar is bereid om de auto tegen betaling uit te lenen.

Toch worden volgens de onderzoekers deelauto's niet de norm. Op dit moment is slechts 0,4 procent van de auto's beschikbaar om te delen, in 2030 verwachten zij dat dit aandeel 7 procent uitmaakt van het totaal aantal personenauto's. Hierbij speelt de consument een belangrijke rol: meer dan driekwart van hen wil een auto namelijk graag in bezit hebben, mogelijk vanwege beschikbaarheid en omdat een grootschalige toepassing van de deelauto nog niet bewezen is. Daarbij ziet 27 procent van de consumenten het bezit van een auto als statussymbool.

Technologie raakt traditionele dealers

De onderzoekers geloven meer in de opmars van de elektrische auto’s, die naar verwachting in 2040 goed zijn voor 75 procent van de verkopen in Nederland. Nu is de beperkte actieradius en de betaalbaarheid nog een nadeel. Door de duikvlucht van de prijs van lithium-ion-batterijen – dankzij investeringen in productiecapaciteit – wordt vanaf 2025 de prijs van een elektrische auto lager dan van een benzineauto. Dit heeft verstrekkende gevolgen voor de aftersalesomzet van autodealers: bijvoorbeeld het verversen van olie en het vervangen van een uitlaat zijn niet meer nodig, maar software-updates wel. 21 procent van de onderhoudsomzet staat tot 2030 onder druk voor onderhoud aan auto's jonger dan zes jaar.

”Door de technologische ontwikkelingen verandert de rol van de dealer sterk”, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom retail & leisure bij ABN AMRO. “Naast monteurs is er steeds meer personeel met IT-kennis nodig. Grip op data over rijgedrag wordt essentieel voor de aftersales. Zo kun je de prijsstelling baseren op historisch rijgedrag, maar kun je ook nieuwe diensten aanbieden zoals het verlenen van periodiek advies op basis van het persoonlijk rijgedrag. Voor merkdealers vereist dit samen innoveren met het merk om relevant te blijven en voor universele dealers om zelf de technologie in huis te halen of met elkaar samen te werken. Het is essentieel hier nu al in te investeren. Door als dealer samen te werken of te innoveren, kun je de kansen in de markt alsnog benutten.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie