Naar inhoud

De zin en onzin van ondernemersprijzen

Bedrijven en instellingen pronken graag met prijzen, onderscheidingen en certificaten. Het is immers goed nieuws om mee naar buiten te treden. De kolommen van CustomerTalk zouden dagelijks met dergelijke berichten gevuld kunnen worden. Want de stroom persberichten over awards voor prestaties op uiteenlopende terreinen is schier onuitputtelijk. Toch is de vraag wat de waarde is van deze ondernemersprijzen. Zeker na een spraakmakende uitzending van het VARA-televisieprogramma Rambam.

Fictief uitzendbureau

In de bewuste uitzending laten de programmamakers zien hoe je met een niet bestaand bedrijf een ondernemersprijs kunt winnen. Daarvoor hebben zij het fictieve uitzendbureau Topp Recruitment opgericht en zich aangemeld voor de Succes Awards, naar eigen zeggen de grootste organisatie voor ondernemersprijzen in Nederland. Dit is daadwerkelijk succesvol, want de tv-makers worden uitgeroepen tot branchewinnaar in de categorie job recruitment.

Branchewinnaar job recruitment

De prijs is toegekend na een brancheonderzoek van twee dagen. “Topp Recruitment is een zeer hoogwaardig bedrijf, dat in de loop der tijd een opmerkelijke positie heeft opgebouwd”, schrijft de organisatie van de ondernemersprijzen in het juryrapport. “Absoluut een specialist op haar vakgebied. Gedrevenheid, innovatievermogen, durf en visie, plus een 100 procent focus op de klant maken van haar een absolute topper in haar wereld.”

Item in een tv-programma

Volgens de makers van Rambam zijn de Succes Awards geen echte prijzen, maar een uitgekookt verdienmodel. Zogenaamde winnaars zouden 12.750 euro betalen om bovenaan te eindigen in hun branchecategorie. Daarvoor ontvangen ze niet alleen een prijs, maar ook een item in het tv-programma De Succesfactor op RTL7. In totaal kent de prijs 500 verschillende categorieën. Daarmee zou een omzet gegeneerd worden van ruim 6 miljoen euro.

Programma inmiddels van de buis

Pikant detail is dat de awards vorig jaar zijn uitgereikt door oud-premier Jan-Peter Balkenende. Volgens de organisatie zou hij dit jaar de prijzen wederom uitreiken, maar Balkenende zegt daarvan niet op de hoogte te zijn. Hij betreurt het dan ook dat zijn gezicht nog steeds voor promotie-uitingen wordt gebruikt. RTL7 heeft vorige week na de uitzending van Rambam besloten met onmiddellijke ingang De Succesfactor van de buis te halen.

Beeld van de organisatie

De organisatie van de Succes Awards is in handen van het NBSA-instituut. In een verklaring noemt dit bedrijf het een fabel dat het mogelijk is de prijzen gewoon te kopen. “Door de niet volledig adequaat gevolgde interne procedure kon het neplabel en het bedrijf gepresenteerd worden genomineerd als branchewinnaar”, schrijft de onderneming in een persverklaring. Het instituut meent dat in de uitzending van Rambam een beperkt beeld van de organisatie van de Succes Awards is geschetst.

Gevolgen voor ander awards

Evident is dat dergelijke berichtgeving andere, serieuze awards onterecht in een kwaad daglicht zet. Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School en voorzitter van het Platform Innovatie in Marketing (PIM) is dan ook niet blij met de onthulling van Rambam. “Ik heb er veel moeite mee dat awards te koop zijn”, zegt hij. “Prijzen kunnen echt heel veel waarde toevoegen. Het gaat om het doel van de prijs. Bij de Succes Awards gaat het puur om geld verdienen. Hier zit een commercieel bedrijf achter dat deze prijzen verkoopt en eigenlijk dus mensen misleidt.”

Onafhankelijke ondernemersprijzen

“Als je bijvoorbeeld kijkt naar het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland, zie je een serieus onderzoek dat aan de prijsuitreiking voorafgaat”, aldus Molenaar. “Voor die prijs worden duizenden consumenten door een onafhankelijk bureau benaderd en de winnaar is ook echt de beste. Dit leidt tot meer concurrentie op het gebied van service en klantgerichtheid. Hier zijn zowel bedrijven, klanten als medewerkers beter mee af.”

Kennis laten maken met experts

“Ik zit zelf in de jury van de Marketeer of the Year en de Marketing Literatuur Prijs”, vertelt Molenaar. “Doel van de Marketeer of the Year is marketeers kennis te laten maken met toppers uit het marketingvakgebied. De jury bestaat voor een groot deel uit oud-winnaars van deze award. De Marketing Literatuur Prijs heeft als doel marketeers te stimuleren hun visie en ervaringen op papier te zetten. Dit leidt tot ontwikkeling van het vakgebied.”

Verhogen van kennis in vakgebied

“De marketingliteratuurprijs biedt marketeers een overzicht van de echt vernieuwende boeken die het verdienen gelezen te worden”, stelt Molenaar. “Met deze prijs willen wij de kennis op het gebied van marketing verhogen. Uiteraard zijn er ook veel prijzen in de reclamewereld die met name bedoeld zijn om bureaus te promoten. Ik heb hier persoonlijk wat minder mee. Echter, deze awards kunnen niet gekocht worden!”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie