Naar inhoud

De zoektocht naar het onlinemarketingbureau dat bij jou past

Ondernemers zijn in de regel echte vakmensen, maar vooral op hun eigen vakgebied. Tegelijkertijd is het tegenwoordig enorm belangrijk om een online presence te hebben. En juist in het realiseren van die aanwezigheid in digitale kanalen zijn veel ondernemers weer niet goed in. Dat geeft natuurlijk niet, want daar kun je heel goed een onlinemarketingbureau voor inhuren. Maar welk bureau is nou het beste? Of nog beter, welk digital agency past het beste bij jou?


De speld in de hooiberg

Online marketing is een containerbegrip dat veel verschillende vakgebieden omvat. Een belangrijk onderdeel daarin is zoekmachine-optimalisatie, oftewel het verbeteren van je vindbaarheid op met name Google. Een goede start voor het vinden van een goed onlinemarketingbureau is googelen op met de zoekterm ‘online marketing bureau’. De bureaus die na het geven van zo’n zoekopdracht op de eerste pagina staan, zijn in ieder geval goed om zichzelf goed vindbaar te maken. Dus dan kunnen ze dat in theorie ook voor jou bereiken.

De beoordelingscriteria

Nadat je een aantal – of alle tien – kandidaten op de eerste pagina onder elkaar hebt gezet, ga je hun websites bekijken. Het belang van een goede site is onderzocht en erg belangrijk gebleken. In 50 milliseconden – dat is 0,05 seconden – vormen gebruikers namelijk een mening over een website. In dat ultrakorte tijdsbestek bepalen ze de keuze tussen blijven of vertrekken, zo leert een onderzoek van Google.

Kortom, de bureaus die goed vindbaar zijn én tevens hun eigen website goed voor elkaar hebben, gaan naar de vervolgfase van de selectie. Want als hun eigen website er goed uitziet en naar behoren – kijk overigens vooral ook via mobiele devices – werkt, wordt bij die onlinemarketingbureaus het belang erkend van een fatsoenlijke site en zijn de medewerkers daarvan in staat zo’n site te maken.

De finale selectieronde

Met een beetje geluk heb je nu drie tot vijf websites van onlinemarketingbureaus over die jou aanspreken. De volgende stap is om contact te leggen met die bureaus. Doe dat vooral telefonisch, omdat je dan veel meer te weten komt.

  • Hebben ze bij het bureau alle tijd en aandacht voor jouw project?

Als ze tijdens een eerste telefoongesprek al niet eens de tijd nemen om zich te verdiepen in jouw vragen of project, is het zeer de vraag of je later wel goed bediend wordt.

  • Spreken ze bij het bureau begrijpelijke taal of is het allemaal vakjargon?

Als klant van een onlinemarketingbureau of specialist op het gebied van searchengine optimization (SEO) wil je graag begrijpen wat ze bij dat bureau voor je doen en wil je graag meedenken in de te voeren strategie. Zo kun je zorgen dat jouw middelen – tijd én geld – goed besteed worden.

  • Heb je een klik met de mensen bij het bureau?

In samenwerkingsverbanden ontstaan veelal ook intensere momenten. Zo kun jij je bijvoorbeeld op enig moment afvragen of ze bij het bureau wel goed werk leveren of dat zij al een hele tijd wachten tot jij de benodigde content aanlevert. In zulke situaties kunnen de frustraties behoorlijk oplopen. Het is dan aangenaam dat je elkaar in een goed gesprek op dit soort zaken kunt aanspreken en dat je daarna vol zin en goede moed verdergaat. Dat lukt beter wanneer je een klik hebt met de mensen met wie je samenwerkt.

  • Denken ze bij het bureau met je mee in jouw mogelijkheden en situatie?

Onlinemarketingbureaus trekken nogal eens hun standaardplannen en stokpaardjes uit de kast voor elke klant. Maar jouw situatie is niet gelijk aan die van andere klanten. Idealiter is het werk op jou afgestemd maatwerk dat een onlinemarketingbureau of linkbuilding-bureau voor je doet. Als ze bij het bureau daar adequaat in meedenken, heb je een goed agency te pakken.

  • Kunnen ze bij het bureau een kostenindicatie geven die voor jou redelijk is?

Bovenal zijn de kosten die in rekening worden gebracht altijd belangrijk en moeten deze in verhouding staan tot wat ze bij het bureau voor je doen en vooral wat de werkzaamheden jou opleveren. Laat de onlinemarketingspecialisten waar je mee praat duidelijk maken wat het allemaal oplevert en vraag of je ze daar ook op kunt aanspreken als dat niet het geval mocht zijn.

Maarten Vermeulen is eigenaar van bureau voor online marketing Pingwin.

Foto: Pexels

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie