Naar inhoud

De zoektocht naar hybride alternatieven in de muziekbusiness

Een avondje Paradiso, TivoliVredenburg of Doornroosje zorgt momenteel voor een andere beleving dan pak ‘m beet een half jaar geleden. De afstandelijke ervaring heeft natuurlijk alles te maken met de COVID-19-pandemie. Het coronavirus heeft de muziekwereld dan ook ongenadig hard getroffen. Ondertussen tracht de business het contact met de klanten niet te verliezen. Dat doet de branche met hybride festivals, kleinschalige concerten en livestreaming.


Hybride concerten

Afgelopen week heeft in de Ziggo Dome, de grootste concertzaal van Nederland, voor het eerst in vier maanden weer een concert plaatsgevonden. Op het podium mocht Nielson voor het eerst sinds lange tijd zijn kunsten weer laten zien. In de zaal waren plekken gereserveerd voor 2.500 mensen, daar waar onder normale omstandigheden ruimte is voor 17.000 bezoekers. Het concert was ook te volgen via een livestream.

Met het exclusieve concert is ook het interactieve streamingplatform ‘Larger than Live’ gelanceerd. Het platform geeft de komende weken een podium aan Nederlandse artiesten als Maan, De Jeugd van Tegenwoordig, De Staat en Typhoon, die een concert geven in de Ziggo Dome dat ook via een livestream te volgen is. Deze hybride concertreeks biedt een oplossing in deze tijd waarin concertzalen en artiesten te maken hebben met beperkende maatregelen. Doel van deze serie is artiesten en fans dichter bij elkaar te brengen.

In opdracht van concertpromotor MOJO en telecomprovider Vodafone heeft mediatechnologiebedrijf NEP dit interactieve platform inhouse ontwikkeld. Dit bedrijf verzorgt tijdens de concerten de cameraregistratie en levert de streamingfaciliteiten. Door de inzet van onder andere de Agito – een remote dolly – worden beelden van de artiesten op een spectaculaire manier vastgelegd, waardoor alle digitale bezoekers gegarandeerd op de eerste rang zitten. Daarnaast wordt voor deze concertreeks de MusicOne – een nieuwe muziekwagen – ingezet om niet alleen de beste beeldkwaliteit, maar ook de hoogste geluidskwaliteit te leveren. Zo krijgen de onlineconcertbezoekers de full experience van een echt liveconcert.

Optreden van Nielson tijdens de concertreeks ‘Larger than Live’

Interactief concertbezoek

“Als concertpromotor waren wij gedwongen om veel concerten te annuleren vanwege de maatregelen van de afgelopen tijd”, zegt Anna Bosscher, uitvoerend producent bij MOJO. “Overal staan momenteel prachtige concertzalen leeg, zitten artiesten op de bank en kunnen fans geen liveoptredens bijwonen. We zijn heel blij dat we nu deze hybride concertreeks kunnen organiseren en ik ben er trots op dat we in zo’n korte tijd dit streamingplatform met elkaar hebben ontwikkeld om ook een volledige interactieve concertbeleving in de hoogste kwaliteit gewoon bij de mensen thuis te brengen. De aftrap van Nielson was een mooie start van deze concertreeks met de komende maanden nog veel meer grote artiesten die een podium krijgen via dit platform.”

“Het was een mooie uitdaging om het platform te voorzien van multiple livestreams en we zijn er trots op dat dit door een goede samenwerking met MOJO en verschillende afdelingen van onze organisatie is gelukt”, vertelt Erik van de Laar, lead software architect bij NEP. “We hebben de streams daarnaast voorzien van een encryptie met digital rights management (DRM), waardoor de beeldrechten en muziekrechten maximaal beveiligd zijn. Het platform is toegankelijk op verschillende mobiele devices – zodat het concert vanaf iedere locatie beleefd kan worden – en kan ook gecast worden naar televisie voor een optimale concertbeleving op een groot scherm.”

Wankel businessmodel

Het businessmodel van de Nederlandse poppodia mag op dit moment met een gerust hart wankel worden genoemd. Het beperkte aantal bezoekers dat nu toegestaan is bij concerten, is onvoldoende om rendabel te kunnen opereren. Ondanks de bijdrage van de overheid in de loonkosten, ontkomen de concertzalen niet aan het ontslaan van medewerkers. Eerder heeft Paradiso al bekendgemaakt 60 van de 230 arbeidscontracten te ontbinden.

Bij Ziggo Dome verliezen 14 van de 34 personeelsleden hun baan en bij AFAS Live is dat het geval voor 10 van de 25 medewerkers. “De maandenlange stilte en het gebrek aan perspectief hebben ons tot deze reorganisatie gedwongen”, vertelt Danny Damman, directeur commerciële zaken bij Ziggo Dome, in dagblad Het Parool. “Ondanks de mooie nieuwe initiatieven op concertgebied is er nog geen zicht op rendabele evenementen.”


Kleinschalige festivals

In het jaar dat grote muziekfestivals als Pinkpop, Zware Cross en Lowlands geen doorgang vinden, vormen kleinschalige festivals een alternatief voor de zomerfestivals. Voorbeelden daarvan zijn ‘De Tuin van 2020’ in het openluchttheater op Brielle en ‘Het Strand van 2020’ in een outdoorclub op Texel. Tijdens deze evenementen vinden deze zomer meer dan 200 concerten plaats. In totaal treden er 25 verschillende artiesten en dj’s op.

‘De Tuin van 2020’, foto: Nathan Reinds

Een van de bands die op het Zuid-Hollandse eiland een optreden verzorgt, is Chef’Special. De Haarlemse groep verzorgt op vrijdag 7 augustus drie concerten, waarbij telkens 140 mensen aanwezig kunnen zijn. Andere artiesten die acte de présence geven tijdens deze alternatieve zomerfestivals zijn Miss Montreal, Davina Michelle, Rowwen Hèze, Nick & Simon, Snelle, Nicky Romero, Fedde Le Grand en Lucas & Steve. Ook initiatiefnemer Glenn de Randamie, beter bekend als Typhoon, staat op het podium.

Maquette van ‘Het Strand van 2020’

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie