Naar inhoud

December cruciale maand voor de retail-sector

Voor veel retailers is de periode voor Kerstmis een belangrijke periode. Consumenten slaan dan massaal hun kerstinkopen in, zodat een piek in de omzet van winkeliers ontstaat. De inkomsten in december hebben vanaf 2006 14 tot 20 procent hoger gelegen dan het gemiddelde van de andere maanden van het jaar. Dit percentage kun je ook als decemberbonus duiden. De laatste dagen voor kerst zijn hierbij cruciaal.

Decemberbonus in retail

De retail-sector breekt aan de vooravond van de feestdagen records. In december wordt ongeveer 21 procent meer omzet gemaakt dan het gemiddelde van de overige maanden van 2016, verwacht ABN AMRO. Daarmee belandt de decemberbonus procentueel op het hoogste niveau sinds 2005. De hoge kerstbonus toont aan dat het vertrouwen van de consument in de economie is gegroeid. Brancheorganisatie Detailhandel Nederland verwacht dat in Nederland dit jaar ongeveer 3 procent meer aan kerstinkopen wordt uitgegeven dan vorig jaar, waarvan vooral de non-foodsector profiteert.

Stijgend consumentenvertrouwen

“Wij verwachten een decemberbonus van zo'n 21 procent in 2016. Dat is het hoogste niveau sinds 2005. Gecorrigeerd voor prijsverhogingen in de tussentijd liggen de decemberinkomsten op het hoogste absolute niveau sinds 2011. De gunstige economische omstandigheden spelen daarbij een belangrijke rol”, zegt Sonny Duijn, sectoreconoom retail en leisure van ABN AMRO. “Het consumentenvertrouwen staat op hoog niveau. De consument beschouwt de huidige periode als gunstig om grote aankopen te doen. Een minder positieve oorzaak van de hoge decemberbonus is dat de omzet in de rest van het jaar tot nu toe tegenviel.”

Lichte groei verkopen

Vooral voor branches waarin de omzetontwikkeling dit jaar tot nu toe tegenviel, is de decemberbonus belangrijk. Dit geldt voor speelgoedwinkels, winkels in consumentenelektronica en slijterijen, die in de afgelopen jaren relatief sterker afhankelijk waren van de decemberbonus. ABN AMRO stelt vast dat de verkopen in de detailhandel in 2016 weliswaar zijn gegroeid, maar dat dit nog mondjesmaat verloopt. Dit komt mede door de wat tegenvallende consumptie. De consumentenbestedingen stegen dit jaar met ongeveer 1,5 procent, terwijl het reëel beschikbaar gezinsinkomen met 2,5 tot 3 procent is toegenomen. Consumenten sparen of lossen schulden af. En wat ze uitgeven, gaat voor een groot deel naar diensten als horeca.

Cruciale maand voor retailers

Winkeliers kunnen de verwachte extra omzet in december dan ook goed gebruiken. Zeker in het huidige klimaat, waarin sprake is van een sterke concurrentie en er een overcapaciteit aan vloeroppervlak bestaat, onder meer in gebieden waar de bevolking krimpt. Voor sommige retailers is de maand december daarom zelfs van levensbelang. Toch is 2016 geen slecht jaar geweest voor de detailhandel: het aantal faillissementen loopt terug, de leegstand daalt en verkoopvolumes groeien. Dat biedt hoop voor 2017.

Het onderhavige onderzoeksrapport vind je op de website van ABN AMRO.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie