Naar inhoud

December is bij uitstek de maand voor influencercampagnes

Het jaar loopt weer ten einde – een tijd van donkere dagen, feestelijkheid, gezelligheid én… influencers. December blijkt namelijk bij uitstek de meest interessante periode om samenwerkingen tussen merken en influencers op te zetten. Zo was tijdens de feestdagen van 2016 een stijging in engagement van 12 procent te zien in vergelijking tot de rest van het jaar. Consumenten zijn in deze periode op zoek naar inspiratie, content en bevestiging. Die vinden ze onder meer bij invloedrijke personen in het digitale domein.

Hoge engagementrate rondom kerstdagen

Dit blijkt uit onderzoek van influencer-marketingplatform Join naar de engagementrate van gesponsorde content onder Nederlandse influencers. Voor gesponsorde samenwerkingen met influencers ligt voor marketeers de sweet spot op ongeveer twee weken voor de kerst. De gemiddelde engagementrate – het aantal mensen dat op een post reageert, het liket, deelt of erop klikt, gedeeld door het aantal mensen dat de post heeft gezien – van gesponsorde content is dan 3,4 procent. Dit in vergelijking met 2,7 procent zo’n drie weken van tevoren, en 2,95 procent de week voorafgaand aan kerst. “Ook het verschil tussen eerste en tweede kerstdag laat een interessant cijfer zien”, reageert Edwin Knip, co-founder van Join. “In 2016 zien we op tweede kerstdag namelijk een stijging van maar liefst 60 procent ten opzichte van eerste kerstdag.”

Effectieve inzet influencers in december

“Het blijkt in de decembermaand dus nóg effectiever om influencers in de arm te nemen dan de rest van het jaar”, zegt Paolo Martorino, eveneens co-founder van Join. “Bij campagnes die via ons platform lopen zien we gemiddeld zelfs nog hogere engagementrates, van 4 tot wel 6 procent.” Door zijn functionaliteit gebaseerd of artifical intelligence en geïntegreerde engagementrates binnen de profielen van de aangesloten Influencers zorgt het influencer-marketingplatform voor betere matches. “Hierdoor helpen we merken de influencers te vinden die er echt toe doen, voor hogere engagementrates en dus meer impact”, aldus Martorino.

Succesvol gebruik van populaire hashtags

In de maand december neemt influencercontent over kerst dagelijks toe, en zo ook de bijbehorende hashtags. Om te bepalen welke tijdens de feestdagen het populairst zijn, nam het platform in het onderzoek ruim 21.000 hashtags mee die in december 2016 gebruikt werden. De week vóór kerst blijkt #kerst al trending topic onder influencers, gevolgd door #love, #happy en #weekend. Daarnaast doen de hashtags #christmasmagic, #fijnekerst, #christmasvibes en #santahat het goed. Door bij de samenwerking met influencers af te spreken welke hashtags te gebruiken, vallen campagnes nog meer op tijdens de donkere dagen.

Boodschap van een merk versterken

“Ga je aan de slag met influencers, stel jezelf dan van tevoren de vraag of je voor bereik of engagement gaat”, zegt Martorino. “Leg ook vast wie je wilt bereiken, met welke gewenste boodschap, en op welk moment. Op basis daarvan zoek je naar relevante en authentieke influencers die de boodschap van jouw merk kunnen versterken. Op ons influencer-marketingplatform integreren wij alle stappen van dat proces in één gemakkelijke tool.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie