Naar inhoud

Deel jouw visie over de plannen voor marketeers voor 2018

Voor de zesde maal zijn Beeckestijn Business School en SAMR gestart met het jaarlijkse onderzoek naar de acceptatie van digital & social marketing in zowel business-to-business als business-to consumer. De afgelopen jaren heeft het trendonderzoek aan het licht gebracht dat inmiddels van een voorzichtige acceptatie van deze vormen van marketing sprake is op managementniveau. Ook zijn steeds meer samenwerkingsverbanden tussen uiteenlopende afdelingen zichtbaar. Vorig jaar hebben de onderzoekers wel de conclusie getrokken dat de kennis veelal ontbrak om de digitale en sociale strategie ten uitvoer te brengen.

Moeizame inzet van klantgegevens

Met name het gebruik van klantgegevens was in 2016 voor menig markteer nog een groot struikelblok. De moeizame wijze waarop de verschillende afdelingen, die betrokken zijn bij de dataverwerking en -analyse, consensus weten te bereiken, was de belangrijkste oorzaak van deze tekortkoming. Want daar waar de marketeer in het grijze verleden volledig zelfstandig kon opereren, is hij of zij nu steeds meer afhankelijk van de kwaliteit van de samenwerking met andere disciplines. Bovendien is kennis op het gebied van digital & social marketing door de exponentiële groei aan technologische innovaties en het veranderende consumentengedrag tegenwoordig snel verouderd.

Van eiland naar samenwerking

Dat bewustzijn ontbrak duidelijk aan het begin van dit decennium en daarom mag gerust van vooruitgang worden gesproken. Destijds was digital & social marketing vooral een eiland waarop handige marketeers, die de weg wisten op de social media, actief waren. Van een mandaat van de directie was toen veelal geen sprake en samenwerkingsverbanden tussen de verschillende disciplines binnen een organisatie waren ver te zoeken. Inmiddels zijn de budgetten voor een belangrijk deel verplaatst van traditionele kanalen naar digitale media. Uit het laatste onderzoek bleek echter met name het organiseren van de noodzakelijke samenwerking problematisch te zijn.

Deelnemen aan het onderzoek

Wil jij jouw visie over digital & social marketing in 2018 delen met de onderzoekers? Hier vind je het onderzoek.

De resultaten van dit onderzoek worden door onderzoeker en auteur Egbert Jan van Bel en Jessica Jonassse, manager business development bij SAMR, gepresenteerd tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day'. Op dit evenement, dat op donderdag 23 november 2017 plaatsvindt in Spant! in Bussum, wordt de route naar digitaal succes gewezen. Naast praktijkcases van onder andere Philips Lighting, PostNL, Rijks Museum en Volvo, wordt tijdens de keynotes inzicht gegeven in de digitale transformatie. Zo staat ook Steven Van Belleghem die dag op het podium. Alle deelnemers aan het event ontvangen bovendien een exemplaar van ‘Customers the day after tomorrow’, zijn nieuwste boek.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie