Naar inhoud

Design thinking is noodzaak voor anticiperende organisaties

In het zeer inspirerende boek ‘Building the Agile Business through Digital Transformation’ van Neil Perkin en Peter Abraham wordt gesteld dat bedrijven een snel lerende entiteit moeten zijn of worden om überhaupt te overleven in de huidige marktcontext. Een context waar technologie met exponentiële snelheid verandert en bedrijven daar op een langzamere logaritmische wijze op reageren. Dit is de grootste uitdaging en tegelijkertijd het belangrijkste dilemma waar bedrijven en hun management nu mee te maken hebben. De meeste bedrijven zijn als het ware lemmingen die het ravijn nog niet kunnen zien.

Snelle veranderingen

In de queeste om te overleven moeten bedrijven volgens hen snelheid, focus en flexibiliteit in hun cultuur en werkwijze verankeren om de grote en snelle veranderingen van de consument en markt bij te kunnen houden. Design thinking heeft een sterke focus om de problemen en behoeften van de klant te begrijpen, te definiëren en daarop snel te reageren middels de iteratieve design thinking loupe van ‘empathy, define, ideate, prototype & test’. Design thinking levert volgens de auteurs met dit proces en de ‘designers mindset’ bij om bedrijven meer focus, snelheid en flexibiliteit te geven.

Verouderde werkmethoden

Joe Gebbia, medeoprichter van Airbnb, stelt zelfs dat zonder design thinking Airbnb geen succes was geworden. Met de ‘single minded’ perceptie van een softwareontwikkelaar waren de oprichters alle problemen en uitdagingen van hun start-up aan het oplossen. Dit deden zij door al hun problemen als een ‘scalable coding’ op te lossen, het logaritme zoals zij het in Silicon Valey geleerd hadden. Dit bleek echter niet te werken en Airbnb als start-up moest in 2009 bijna gestopt worden. Met hun allerlaatste geld besloten zij om hun huurders en verhuurders in New York te bezoeken.

Design thinking

Zo ontdekten zij ook het patroon dat de kwaliteit van de foto’s van de appartementen de belangrijkste factor was in de beslissing om een appartement wel of niet te huren. Een inzicht waar zij nooit achter waren gekomen met de voor hen bekende ‘codering perceptie’. Sindsdien faciliteert Airbnb de fotografie van alle appartementen die via het platform verhuurd worden en laat het een ‘non scalable’ manier van experimenteren toe in de werkwijze. En de rest is geschiedenis….

Verandering perceptie

Deze Airbnb-geschiedenis is in lijn met de conclusies in het recente boek ‘Solving Problems with Design Thinking’ van Jeanne Liedtka, Andrew King en Kevin Bennet. Hierin geven zij hun bevindingen weer van hun onderzoek naar het effect van design thinking op organisaties. Hun conclusie is dat design thinking met name effect heeft op de verandering van percepties, manier van denken en conversaties binnen de organisaties. Dat draagt bij in betere vraagstellingen, meer collaboratie, sneller en dieper tot de kern van het probleem te komen en versnelling van processen binnen een bureaucratische omgeving.

Design thinking wordt al binnen Nederlandse bedrijven, organisaties en overheden toegepast en heeft sterk groeiende belangstelling en dat is dus niet onterecht!

Albert Gast is een van de sprekers tijdens 'Design Thinking in 1 Day'. Tijdens dit evenement, dat op donderdag 12 oktober 2017 plaatsvindt op Landgoed Leusderend in Leusden, staat het ontwikkelen en ontwerpen van klantinteracties die meer waarde genereren voor klant en organisatie centraal. Dit gebeurt onder andere aan de hand van actuele cases van NS, Philips en TomTom.

De auteur is eigenaar van Think+Do, een consultancybureau gericht op service design, brand design en social design. Daarnaast is hij als docent verbonden aan TU Delft en Beeckestijn Business School.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie