Naar inhoud

Dichte restaurants zorgen voor omzetgroei bij speciaalzaken

Tijdens de intelligente lockdown in de strijd tegen het coronavirus, ligt de consumptie in Nederland 13 procent lager in vergelijking met een jaar geleden. Nu de deuren van de horecaetablissementen gesloten zijn, vallen in die sector harde klappen. Daarentegen is een flinke stijging zichtbaar in de bestedingen aan dagelijkse boodschappen, maar deze groei compenseert de daling in de horeca niet. Vooral voedingsspeciaalzaken, drankwinkels en online supermarkten en restaurants zien hun omzet momenteel wel stijgen.

Dit blijkt uit een analyse van de eigen transactiedata van ABN AMRO. De onderzoeksgegevens zijn vastgelegd in de rapporten ‘De consument ten tijde van corona’ en ‘Bestedingen aan eten’.

Daling in de consumptieve bestedingen verwacht

De consumptieve bestedingen krimpen dit jaar naar verwachting in totaal met zo’n 5 procent. De bancaire instelling gaat hierbij uit van een scenario waarin de intelligente lockdown twee maanden duurt en daarna stapsgewijs wordt opgeheven. Ter vergelijking, in 2009 tijdens het dieptepunt van de financiële crisis daalde de consumptie met ongeveer 2 procent. Om de verschuivingen van consumptieve bestedingen te meten, heeft de bank op basis van eigen transactiedata en data van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) een inschatting gemaakt van de directe impact van de coronacrisis op de consumentenbestedingen in Nederland. Ondanks de forse krimp worden niet alle consumptiecategorieën even hard geraakt.

Grote tweedeling zichtbaar in de foodsector

Een grote tweedeling is zichtbaar in de foodsector. Aan de ene kant dalen de bestedingen aan voedsel via de horeca flink, maar stijgen de uitgaven aan dagelijkse boodschappen. Toch maken de dagelijkse boodschappen de daling in de horeca niet goed, waardoor de totale voedselbestedingen dalen. In het paasweekend was dit pijnlijk duidelijk. In dat weekend waren in 2020 de uitgaven naar schatting 20 procent lager dan met Pasen vorig jaar.

Totale bestedingen aan voedsel dalen, bron: ABN AMRO

Totale bestedingen aan voedsel dalen

In de week van 9 tot en met 15 maart 2020, de eerste crisisweek, besteedden Nederlandse consumenten veel meer aan eten en drinken dan voorheen normaal was. Nadat de voorraad in de keukenkast was aangevuld, vlakte de groei van de bestedingen aan voedsel weer af en die bestedingen daalden zelfs in het paasweekeinde. De daling van de uitgaven aan voedsel is een gevolg van de sluiting van horecagelegenheden waar consumenten doorgaans meer betalen voor voedingsmiddelen dan in supermarkten. Een derde van de consumentenuitgaven aan voedsel vindt normaliter plaats bij out-of-home-kanalen, zoals restaurants, pompshops of treinwinkels.

Voedingsspeciaalzaken zien omzet stijgen

Voor voedingsspeciaalzaken blijkt de crisis een positieve kant te hebben. Zij zien hun omzet de afgelopen weken flink stijgen. Mede omdat veel mensen nu thuiswerken, herontdekken ze de voedingsspeciaalzaak in de buurt, mogelijk aangemoedigd door het idee om lokale middenstanders te steunen. Drankwinkels profiteren op hun beurt ook van de sluiting van de horeca. Een andere verschuiving in de bestedingen is de sterke stijging van boodschappen en maaltijden via bezorgdiensten van supermarkten, fastfoodketens en restaurants. Online boodschappen waren al een flinke groeimarkt voor de crisis. Maar door de lege schappen in supermarkten in de eerste dagen na de beperkende maatregelen vonden nog meer consumenten dit kanaal. Overigens bedraagt de bezorgmarkt nog steeds maar een klein deel van de totale supermarktuitgaven.

Voorbereiden op versoepeling lockdown aandachtspunt voor horeca

Bij restaurants, cafés en koffietentjes ligt het omzetverlies logischerwijs ontzettend hoog: tussen de 85 en 90 procent. “Toch zie ik voor eet- en drinkgelegenheden – bij een eventuele versoepeling van de lockdown – wel mogelijkheden om te functioneren in de anderhalve-meter-economie”, stelt Paul Metzemakers, sectoreconoom retail & leisure bij ABN AMRO. “Het waarborgen van anderhalve meter afstand tussen de gasten is natuurlijk een enorme uitdaging en vereist bij veel gelegenheden een beperking van de capaciteit, omdat tafeltjes verder van elkaar moeten staan.”

“Horecaondernemers moeten in deze moeilijke tijden creatief zijn om consumenten te kunnen bedienen met inachtneming van het voorschrift om anderhalve meter afstand te houden. Dit is voor restaurants en koffietentjes natuurlijk minder lastig dan voor cafés en het uitgaansleven. Er zijn verschillende manieren denkbaar om de beperking van de capaciteit enigszins te compenseren. Te denken valt aan een dynamische prijsstelling met hogere prijzen op drukkere dagen of tijdvakken waarin kan worden gedineerd. Daardoor is het voor restaurants makkelijker om tafels twee keer tijdens de lunch of diner te bezetten.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie