Naar inhoud

Dienstverlening webbureaus meer gericht op strategie

Strategie gaat in de dienstverlening van digital agencies een steeds belangrijkere rol spelen. Bij de opdrachtgevers van deze bureaus heeft een betere customer experience en het verkrijgen van inzicht in de doelgroepen de hoogste prioriteit. Met name de marketing- en verkoopkanalen zijn als afdeling het meeste onderhevig aan digitale transformatie binnen organisaties in Nederland. De service van de digitale agencies verschuift hierdoor steeds meer van de traditionele webontwikkeling naar het zijn van een strategische partner om organisaties beter bij digitale transformatie te helpen.

Vereiste kwaliteit vraagt specialisatie

Dit zeggen digital agencies in een recent grootschalig onderzoek. Deze studie wordt jaarlijks uitgevoerd door onderzoeksbureau The METISfiles, in opdracht van managed hostingprovider True. In 2014 noemden twee op de drie digital agencies zichzelf fullservice. Het onderzoek van 2015 laat zien dat dit terugloopt. Meer agencies zien zichzelf als specialist, 41 procent ten opzichte van 26 procent vorig jaar. Digital agencies geven als voornaamste reden aan zich te moeten specialiseren om de vereiste kwaliteit in de verschillende disciplines te kunnen waarmaken.

Gekwalificeerd personeel schaars

In het onderzoek in 2014 kwam al naar het voren dat het aantrekken van gekwalificeerd personeel de grootste belemmering voor groei is. Dit jaar geven nog meer digital agencies dit gegeven aan als belangrijkste belemmering voor groei. De tweede belemmering voor digital agencies is het kunnen managen van groei.

Webontwikkeling meer uitbesteed

Maar liefst 20 procent van de 117 ondervraagde digital agencies geeft aan webontwikkeling in 2015 niet meer in-house te doen. Opvallend is dat bijvoorbeeld design en creatie meer door de digital agencies zelf gedaan wordt dan het daadwerkelijk ontwikkelen van websites. Het feit dat digital agencies moeite hebben met het vinden van gekwalificeerd personeel en het managen van groei draagt hier mogelijk aan bij.

Minder gericht op fullservice

Digital agencies geven aan ten opzichte van vorig jaar zich meer te specialiseren en minder fullservice te zijn. Hostingpartijen blijken een belangrijke rol te spelen in het waarmaken van de beloftes van digital agencies. De drie belangrijkste fulfillment-partners die digital agencies aangeven, zijn hostingproviders (45%), gevolgd door online marketingbureaus (31%) en softwareontwikkelaars (30%).

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van True.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie