Naar inhoud

Digitaal inzicht en diversiteit bepalen succes hedendaagse directie

Digitaal is de taal van vandaag. Het internet is een onderdeel van het dagelijkse bestaan geworden. Het heeft de customer experience een andere invulling gegeven, want de macht is steeds meer in handen van de klanten gekomen. De ontwikkelingen van de huidige digitale economie vragen inzicht en diversiteit van het management. Maar directies hebben een 21e-eeuwse upgrade nodig om hedendaagse uitdagingen het hoofd te kunnen bieden.

Weerspiegeling digitalisering

Uit het rapport “ Corporate governance: the tone from the top” van advies- en accountancybureau Grant Thornton blijkt dat de samenstelling van directies wereldwijd toe is aan vernieuwing. Dit met het vizier gericht op een betere weerspiegeling van de huidige digitale economie en het diverse bedrijfsleven. Het rapport laat zien dat er voor directies die hun samenstelling weten te verbeteren aanzienlijke kansen liggen voor betere prestaties en groei. Ook wordt gesteld dat directies die zich niet aanpassen op termijn beschikken over onvoldoende diversiteit in kennis en kunde om hun managementteams effectief te adviseren over de uitdagingen van de huidige economie.

Behoefte aan kennis technologie

Het rapport is gebaseerd op gesprekken met zakelijke leiders en directieleden uit de hele wereld. Het onderzoek toont aan dat directieleden behoefte hebben aan kennis van de huidige sector. Maar liefst 62 procent van de ondervraagden geeft aan dit een belangrijk aspect te vinden. Bovendien is 86 procent van mening dat directieleden met nieuwe ideeën moeten komen waarmee ze het management uitdagen. Uit de gesprekken met de directieleden komt echter één belangrijk punt van zorg naar voren: een gebrek aan ervaring met technologie bij de huidige directies.

Taak toon te bepalen

Directies hebben de taak om van bovenaf de toon te bepalen”, zegt Marcel Welsink, lid van de raad van bestuur van Grant Thornton Nederland. “Maar ook om managementteams te adviseren en aan te sturen. Een gebrek aan digitale kennis vormt voor het bestuur een groot probleem. De digitale wereld heeft markten en de manier waarop we zakendoen verstoord. Het heeft echter de directies nog niet veranderd. De digitale sector is bovendien ook een van de meest ondernemende en genereert ideeën en innovatie.”

21e-eeuwse upgrade nodig

Voor bedrijven die belang hebben bij technologie om te groeien, is het essentieel dat dit een vaste plaats krijgt op strategisch besluitvormingsniveau”, aldus Welsink. “Ervaring en kennis van directies over hoe een bedrijf te leiden blijft evenwel onverminderd belangrijk. Maar directies hebben wel een 21e-eeuwse upgrade nodig. Dit betekent dat directies gebruik moeten maken van hun computerdeskundigen, chief digital officers en andere experts. Mensen die ondergedompeld zijn in de digitale dimensie moeten de juiste invloed krijgen.”

Onbenut potentieel aanwezig

Als een bedrijf slechts junior management heeft met digitale ervaring, is de kans groot dat er onbenut potentieel aanwezig is”, zegt Welsink. “In dat geval moet men dus gaan nadenken over de mix van talent, werving en ontwikkeling van personeel. Bedrijven met een scherp digitaal inzicht binnen de directie zijn beter gepositioneerd om nieuwe technologie te omarmen en deze te benutten om de productiviteit en prestaties op te schroeven.” Beleving versus realiteit De studie wijst ook op een kloof tussen beleving en realiteit omtrent het evenwicht tussen mannen en vrouwen binnen directies. Ondanks dat mannen in een overweldigende meerderheid zijn, slechts een zesde van directeuren wereldwijd is vrouw, gelooft meer dan twee derde (68%) van de zakelijke leiders dat zij effectief bijdragen aan de bevordering van diversiteit.

Gebrek aan diversiteit

Een gebrek aan diversiteit heeft invloed op de prestaties”, vertelt Wensink. “Groepen die hetzelfde zijn, denken ook hetzelfde. En dat is niet goed voor de ontwikkeling van nieuwe ideeën en het ter discussie stellen van bestaande praktijken. Terwijl directies aangeven dat wel graag te willen zien. Dit biedt bedrijven enorme commerciële mogelijkheden. Onderzoek toont aan dat evenwichtigere directies beter presteren dan directies die bestaan uit hetzelfde geslacht, omdat directies met een enkel geslacht onder groepsdenken kunnen bezwijken.”

Succesvolle aanpassing biedt kansen

Diversiteit is echter meer dan alleen een evenwicht tussen mannen en vrouwen”, aldus Wensink. “Ook spelen diversiteit in cultuur, achtergrond, kennis en denken een belangrijke rol. Vrouwen betere kansen bieden en meer doen om een beter evenwicht tussen mannen en vrouwen aan de top te realiseren zou een enorme stap in de juiste richting zijn. De tijd is rijp om de manier waarop directies handelen, hun cultuur, de kennis die zij beschikken en de samenstelling te beoordelen. Het is van wezenlijk belang dat zij blijven nadenken over de bedrijven die ze leiden en de maatschappij waar zij onderdeel van zijn. Voor directies die zich succesvol kunnen aanpassen zijn er volop kansen.”

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie