Naar inhoud

Digital advertising essentieel voor verkeer naar website

Kanalen voor digital advertising blijven cruciaal voor het aanjagen van traffic naar websites van merken in Europa. Deze kanalen zijn verantwoordelijk voor 68 procent van de websitebezoeken. Meer dan de helft (54%) van de Europese websites hebben bezoekersaantallen zien toenemen in de afgelopen drie jaar. De totale websitetraffic nam tijdens deze periode enigszins af. Ook blijkt dat mobile advertising aan een opmars bezig is in Europa. Drie jaar geleden was slechts de helft van de smartphonetraffic in Europa afkomstig van advertenties. Op dit moment zijn advertenties verantwoordelijk voor twee derde van de bezoeken via smartphones.

Gepersonaliseerd adverteren

Dit leert de publicatie 'Advertising Demand Report 2016: Europe', een uitgave van de digitale dienstverlener Adobe Digital Insights. Europa loopt wel achter bij Noord-Amerika in het gebruik van gerichte of gepersonaliseerde advertentietactieken, zoals e-mail, paid search of social advertising, om website traffic te realiseren. Drie vierde van de bezoeken aan Europese websites zijn afkomstig van een niet-gerichte aanpak zoals organische zoekmachine-optimalisatie (SEO) of links van verwijzende websites.

Toename van websitetraffic

Europese websites waarvan de traffic de afgelopen drie jaar is toegenomen, zien 8 procent meer traffic dankzij gepersonaliseerde advertentiekanalen dan hun concurrenten waarbij de traffic is afgenomen. In de Verenigde Staten zien websites die groeien 36 procent meer traffic van gepersonaliseerde kanalen. Hieruit blijkt dat de adoptie van gepersonaliseerde en gerichte tactieken sneller verloopt in deze markt.

Significante correlatie

Ook blijkt uit het onderzoek dat er een correlatie is tussen de groei in websitetraffic en het gebruik van gepersonaliseerde vormen van adverteren. Europese websites met groeiende traffic hebben in vergelijking met websites met een teruglopende traffic bijna 2,6 keer zoveel traffic door activiteiten zoals social advertising en 1,2 keer zoveel traffic door paid search. Het onderzoek toont ook een vergelijkbaar verband als het gaat om traffic van mobiele devices. Websites die in de afgelopen drie jaar zijn gegroeid, hebben 50 procent meer bezoeken van smartphones dan websites waarvan de traffic afneemt.

Richten op klantbeleving

“De groei van internetverkeer raakt verzadigd in Europa en daar buiten. De tijd van organische groei van website traffic ligt achter ons”, stelt Becky Tasker, managing analyst bij Adobe Digital Insights. “Het realiseren van nieuwe groei vereist een andere benadering die gericht is op de gehele klantbeleving. Hierbij moet gebruik worden gemaakt van mobility, is er een marketingmix nodig die de customer journey ondersteunt en dient er gepersonaliseerde content te worden gecreëerd die resoneert bij de klant.”

Gebruik van adblockers

Uit het onderzoek blijkt dat Europeanen nog steeds gevoelig zijn voor reclame. 44 procent van adblocker-gebruikers geeft aan dat dit wordt gedaan omdat reclame als irritant en storend wordt ervaren. De meerderheid van de consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland geeft aan liever geen advertenties te bekijken die automatisch muziek of geluiden afspelen. De weerstand is bij Franse consumenten het hoogst (66%), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk (60%) en Duitsland (59%).

Aantrekkelijke advertenties

Het blokkeren van advertenties is in Europa vergelijkbaar met de VS, al zijn er grote verschillen tussen Europese landen, variërend van 12 procent in Frankrijk tot 28 procent in Zweden. Ondanks de gevoeligheden, geeft 40 procent van Europese consumenten aan dat adverteerders beter zijn geworden de afgelopen twee jaar door hen waardevolle en aantrekkelijke advertenties te laten zien. Bijna twee derde van de Europese consumenten waarderen de gepersonaliseerde advertenties die zij momenteel ontvangen. Toch is er nog verbetering mogelijk aangezien slechts 27 procent van de consumenten van mening is dat advertenties voldoende op hen zijn afgestemd.

Relevante content

Consumenten verwachten in ruil voor persoonlijke informatie ook een beloning in de vorm van relevante content en speciale aanbiedingen. In landen als het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk is de helft van de consumenten het eens met de stelling dat hoe meer informatie zij delen over zichzelf, hoe meer zij hiervoor beloond moeten worden met relevante content en aanbiedingen. Bij jonge millennials van 18 tot 25 jaar ligt dit percentage zelfs nog hoger met bijna 60 procent.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie