Naar inhoud

Digital analytics draait om het begrijpelijk maken van data

In de overdaad aan data de juiste informatie vinden, is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Want gegevens zijn nog geen informatie. En informatie is slechts de basis voor de uiteindelijke benodigde inzichten. Alleen als je data structureel analyseert, zet je de eerste stap naar de customer insights die in het digitale tijdperk cruciaal zijn. Digital analytics behelst het benutten van de kracht van data-gedreven marketing.

Op 9 oktober 2018 heeft voor de derde keer het ‘Digital Analytics Congres’ – georganiseerd door kennisnetwerk MOA – plaats. In de Jaarbeurs in Utrecht zijn meer dan 200 digital analytics experts samengekomen om hun kennis van het vakgebied te vergroten. En met sprekers als Peter O’Neill, Daniel Waisberg en Gert Franke was de kans van slagen groot. Want hoe vaak krijg je de kans om in een dag te leren hoe je jouw datakwaliteit op orde krijgt, real-time inzichten vergaart, deze zelfs voor de grootste digibeet begrijpelijk kunt maken en daarmee het succes van jou en je organisatie naar een hoger niveau kunt brengen?

Digital analytics

In de futuristische setting van Supernova in de Jaarbeurs trapte Peter O’Neill, director bij LeapThree, af. Hij nam de aanwezigen mee in de toekomst van digital analytics. Vanuit het verleden liet hij zien waar we eigenlijk net vandaan komen, maar vooral waar we over 3 tot 10 jaar staan. Nog veel meer dan nu vertrouwen we dan op de data. Echter, dan niet meer als datapunten, maar als mensen met behoeften die bepaald gedrag vertonen. Alle tools en processen sluiten hierop aan.

Data-visualisatie

De ochtend werd afgesloten met de keynote van data-visualisatie-expert Gert Franke, managing director van CLEVER°FRANKE. In de presentatie liet hij langs 4 cases zien hoe hij tegen datavisualisatie aan kijkt. Door gebruik te maken van empathy maps en het bepalen van de intentie van de visualisatie weet hij feilloos te bepalen wat belangrijk is op een dashboard. Dat resulteerde in hele gave dashboards met als hoogtepunt een project in Dubai waar met artificial intelligence al rijdend door de stad in je autoramen kunt zien hoe de stad er over een aantal jaren uitziet.

Testen uitvoeren

Na de lunch was het woord aan Ton Wesseling, oprichter van Online Dialogue. Geen tijd dus voor een after-lunch-dip. In hoog tempo nam hij de bezoekers mee langs onder andere The Mount Stupid, The Valley of Despair, The False Positives en The Imposter Syndrome om te komen tot mooie inzichten over hoeveel testen je kunt uitvoeren en natuurlijk hoe je deze zo succesvol mogelijk doet.

Van data naar inzichten

De laatste keynote van de dag was van Daniel Waisberg, analytics advocate bij Google. Hij ziet zichzelf als de vertaler van data naar inzichten. Als voorbeeld hiervoor nam hij een verzoek van een van de directeuren van Google. Dit soort verzoeken zijn altijd kort, onduidelijk en het moest gister af. Het eerste dat hij dan doet, is analyseren waar het verzoek vandaan komt, wat nu de echte vraag is en wat nu de echte oplossing is. Dat vertaalt hij door naar zijn analyse en de presentatie daarvan. Dat liet hij daarna nogmaals heel treffend zien aan de hand van een case over het aantal doden door drugsgebruik in de Verenigde Staten van Amerika. Simpel, helder en heel overtuigend.

Eenvoudige web-analyse

Tussen de keynotes was er ruimte voor break-out-sessies door sprekers van onder andere wehkamp, bol.com, Schiphol, KPN, RTL, Simyo, ING en EDM. Met een speciale vermelding voor Mark Edmondson, data engineer bij IIH Nordic. Hij liet zien dat je als web-analist van nu, zonder een technische achtergrond te hebben, veel effectiever kunt worden door het inzetten van R, een softwarepakket voor statistische berekeningen.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie