Naar inhoud

Digital Business as usual bij luchtvaartmaatschappijen

Technologische vernieuwing vinden we van oudsher al als bijna vanzelfsprekend in de luchtvaart. Niet alleen in de mogelijkheden van de vliegtuigen, maar ook in de optimalisering van de begeleiding van passagiers. Een vliegticket is al lang niet meer een veelvoud aan documenten vervaardigd op carbonpapier, maar een elektronisch document. En de boarding card wordt door de reiziger zelf opgemaakt als hij incheckt via zijn smartphone. Maar daar stopt de digitalisering niet op de luchthaven.

Internet of Things

Luchthavens wereldwijd zijn van plan om de komende drie jaar flink te investeren in het internet der dingen. Een grote meerderheid van de luchtvaartmaatschappijen (86%) verwacht dat Internet of Things (IoT) de komende drie jaar veel voordelen gaat bieden. Meer dan een derde (37%) van de airliners heeft inmiddels hier al budget voor gereserveerd. De geplande IoT-investeringen zijn vooral gericht op het inchecken van passagiers en bagage en het ophalen van bagage.

Passagiers met smartphone

Dit blijkt uit de studie “2015 Airline IT Trends”, uitgevoerd door ICT-dienstverlener SITA in samenwerking met onderzoeksbureau Airline Business. Het onderzoek, dat is uitgevoerd onder ’s werelds top 200 luchtvaartmaatschappijen, laat zien dat meer dan de helft van de luchtvaartmaatschappijen van plan is om de komende drie jaar te investeren in IoT. Van de respondenten is 16 procent zelfs van plan om grootschalige IoT-programma’s te lanceren in de komende drie jaar. Daarnaast is 41 procent van plan om te investeren in onderzoek en ontwikkeling. De luchthavens spelen hiermee in op het grote aantal vliegtuigpassagiers (83%) dat reist met een smartphone.

Business intelligence

Als zaken zoals voorwerpen, passagiers en medewerkers met elkaar verbonden worden, creëert dit een immense hoeveelheid data. Deze data dient omgezet te worden in bruikbare data voor luchtvaartmaatschappijen. Hierdoor krijgen zaken als business intelligence (BI) en datacenters steeds meer prioriteit. Van de ondervraagde luchtvaartmaatschappijen investeert al 94 procent in BI en 74 procent is van plan om voor 2018 grote investeringsprogramma’s op te zetten op dit vlak. Tevens heeft 68 procent plannen om de komende drie jaar te investeren in datacenters en gaat 14 procent investeren in R&D of een pilot-programma.

Inzetten van beacons

Het inzetten van beacons, sensoren waarmee locatie en andere informatie aan elkaar gekoppeld kunnen worden, heeft prioriteit voor luchtvaartmaatschappijen. Momenteel gebruikt nog maar 9 procent van de luchtvaartmaatschappijen beacons, maar dit zal naar verwachting stijgen naar 44 procent in 2018. Uit het onderzoek blijkt bovendien dat beacons met name ingezet gaan worden bij bagageafhandeling. Van de luchtvaartmaatschappijen is 44 procent van plan om ze te gebruiken bij het inchecken van bagage en 43 procent bij het ophalen van bagage. Een ander aspect dat hoog op de agenda staat voor luchtvaartmaatschappijen is het aanbieden van interactieve diensten via mobiele devices. Vooral locatie-gebaseerde informatie zal centraal staan bij deze diensten. In veel gevallen komt deze informatie tot stand door het inzetten van beacons.

Actuele vluchtinformatie

Hierbij kan gedacht worden aan diensten voor het oplossen van problemen met bagage-afhandeling. Daarnaast is het mogelijk om berichten te verzenden aan passagiers op basis van hun locatie, zodat ze op tijd boarden, zelfs als die zich nog niet in de luchthaven bevinden. Momenteel biedt 60 procent van de luchtvaartmaatschappijen actuele vluchtinformatie aan passagiers via een smartphone-app. In 2018 zal dit naar verwachting stijgen naar 96 procent. Ook bij deze diensten worden voornamelijk beacons ingezet. Tenslotte gaat 57 procent in de komende drie jaar beacons gebruiken voor apps die passagiers helpen de weg te vinden in een luchthaven.

Betere passagierservaring

Onze hele wereld wordt steeds meer connected en luchtvaartmaatschappijen zien dat investeringen in het internet der dingen nodig zijn om op dit vlak de vruchten te kunnen plukken”, zegt Jim Peters, CTO van SITA. “Internet of Things is een echte game-changer in de manier waarop we dingen doen. Niet alleen voor de luchtvaartindustrie, maar in alle aspecten van ons leven. Luchthavens en luchtvaartmaatschappijen kunnen samen beacons gebruiken om intelligente luchthavens te creëren en business intelligence en analytics in te zetten om een betere passagierservaring te leveren.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van SITA.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie