Naar inhoud

Digital business neemt de rol van digital marketing over

Door de switch van outbound naar inbound marketing merk je dat een grote hoeveelheid mensen moeite heeft om hun kennis op peil te houden. De omschakeling van een push naar een pull strategie vraagt om een omslag in denken en doen. Dat is voor veel bedrijven lastig. Marketingopleidingen houden vaak nog vast aan hun traditionele theorieën en modellen en van je CEO die de zestig gepasseerd is, hoef je ook niet de nieuwste inzichten te verwachten.

Van outbound naar inbound marketing

Hoe organisaties het beste de overstap van outbound naar inbound marketing kunnen maken legt Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School uit. Hij is sinds 2008 actief bij dit instituut. Daarvoor zette hij een aantal start-ups op en werkte hij in het buitenland voor bedrijven als AT&T, NCR en de Royal Bank of Scotland. Het opleidingsinstituut richt zich op online marketing en klantgericht ondernemen. In tegenstelling tot andere opleiders ligt de focus van deze school op de moderne manier van marketing bedrijven.

Ondersteuning bij digitale transformatie

Organisaties willen een opleidingspartner die hen kan helpen bij de digitale transformatie en klantgericht ondernemen”, stelt Molenaar. “We lopen voorop op dat vlak en dat zie je terug in de stijging van het aantal deelnemers. Inbound marketing is een gebied dat andere opleidingen een beetje links hebben laten liggen. Wij passen de inhoud van onze opleidingen elk halfjaar aan. Daardoor kunnen we deelnemers altijd de meest actuele kennis en kunde bijbrengen. Dat is erg interessant voor organisaties die het tempo willen bijbenen in de digitale wereld, maar nog een kennisachterstand hebben.”

Kennisniveau hele afdeling opvijzelen

Bedrijven zoeken ook steeds meer de mogelijkheid om een groep mensen te scholen”, vertelt Molenaar. “Als alleen individuen opgeleid worden, is dat veelal niet genoeg om een verandering tot stand te brengen. De situatie verandert als je een groep van twintig mensen tegelijkertijd opleidt. Wanneer je bijvoorbeeld in één keer het kennisniveau van een hele marketing- of salesafdeling opvijzelt, dan zet je enorme stappen.”

Vakkennis delen via kennisnetwerk

Naast zijn werkzaamheden voor het opleidingsinstituut is Molenaar ook actief als voorzitter van het kennisnetwerk Platform Innovatie in Marketing (PIM). ”We willen met PIM marketeers ondersteuning bieden op hun carrièrepad. Het streven is om de vakkennis op peil te houden, het netwerk uit te breiden en kennis te delen. Onze doelstelling is om van Nederland het beste marketingland van Europa te maken.”

Werkelijk innovatief en vernieuwend

We hopen zodoende dat Amerikaanse, Japanse en Chinese bedrijven hun hoofdkantoor om de Europese markt te bewerken in Nederland neerzetten”, aldus Molenaar. Jaarlijks reikt PIM prijzen uit aan personen die het verschil maken in de marketingsector. Ook de beste marketingvakliteratuur wordt ieder jaar gelauwerd. Het platform let erop wie nu écht iets bijdraagt aan het vakgebied en welke boeken nu daadwerkelijk innovatief en vernieuwend zijn.

Oriëntatie en aankoop steeds meer online

De meest recente en grootste ontwikkeling die zich volgens Molenaar in de marketing afspeelt, is dat het oriëntatie- en aankoopproces steeds meer online plaatsvindt: “Mensen nemen online veel informatie tot zich over producten. Bedrijven zijn hier niet genoeg van op de hoogte. Veel organisaties investeren in offline en sales. Ik denk dat het juist verstandig is om op online vindbaarheid en conversie in te zetten.”

Relevante service en echte waarde

Bedrijven moeten onderzoeken hoe ze op digitaal vlak service kunnen toevoegen aan hun huidige producten en dienstenpakket”, stelt Molenaar. “Ik denk dat daar steeds meer kansen liggen om je klantwaarde te vergroten en de band met je buyer persona te versterken. We spreken nu vooral over digital marketing, maar ik denk dat we meer toe moeten naar digital business. Hoe kun je met je service relevant zijn en echt waarde toevoegen? Omdat er nu overal draadloze verbindingen en mobiele apparatuur binnen handbereik zijn, bestaan nu de randvoorwaarden om het goed te doen.”

Meer nadruk op totaaloplossingen

Dat betekent dat marketeers verder moeten kijken dan leadgeneratie. De klantbeleving en dienstverlening worden steeds belangrijker. “Een bedrijf als John Deere verkoopt niet alleen tractoren en landbouwvoertuigen, maar biedt totaaloplossingen aan om de omzet en productiviteit van agrariërs te verhogen”, vertelt Molenaar. “Ze helpen hun klanten door met hen mee te denken. Op dat soort ontwikkelingen moet binnen de marketing meer nadruk gelegd worden.”

Voortgaande ontzorging van klanten

Het belang van dienstverlening en de klant ontzorgen zijn zomaar wat zaken die Hans Molenaar bespreekt tijdens zijn break-out-sessie op 'Digital Future of B2B' (DFB2B). “Alleen online aanwezig zijn is niet voldoende”, duidt hij. “Organisaties moeten een stapje extra zetten en hun klanten laten weten dat ze service toevoegen. Als je als bedrijf wilt blijven bestaan en wat wil verdienen, zal je in deze ontwikkeling mee moeten gaan.”

Hoe je die vervolgstap maakt en de focus van digital marketing op digital business legt, vertelt Hans Molenaar op DFB2B. Dit kennisevenement, dat op 28 juni 2016 plaatsvindt op de High Tech Campus in Eindhoven, draait om de digitale toekomst. Naast deze kennissessie zijn er nog twintig andere sessies en workshops te volgen. Dit evenement is bijzonder geschikt voor directieleden, marketeers en salesmanagers om kennis en inspiratie op te doen voor een succesvolle online aanpak.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie