Naar inhoud

Digital marketing bij hypotheekverstrekkers nog ondermaats

Het niveau van digital marketing bij Nederlandse hypotheekaanbieders is ondermaats. Een grote meerderheid van de ondernemingen actief op dit terrein scoort een onvoldoende op basiszaken. Wel zijn deelgebieden zoals social media en zoekmachine-optimalisatie (SEO) bij de meeste partijen sterk ontwikkeld. Knab is toonaangevend als het gaat om digital marketing binnen de Nederlandse hypotheekbranche. De top 3 wordt verder aangevuld met ING en ABN AMRO – Rabobank scoort als enige grootbank een onvoldoende.

Dat leert de ‘Digital Marketing Scorecard 2018’, een publicatie van consultancybureau CACI Digital Consulting. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 19 bedrijven.

Knab heeft basics op orde

Het onderzoek toont aan dat Knab vooroploopt als het gaat om digital marketing binnen de hypotheekbranche. Het benchmarkonderzoek gaat in op basiszaken waarbij deze bank laat zien dat het niet alleen het hoogste cijfer noteert binnen de eigen branche, maar ook beter presteert dan bedrijven in de energie- en verzekeringsbranche. Dit zijn branches die eerder onder de loep zijn genomen.

Kansen voor retargeting op basis van micro-conversies

Het zelf online afsluiten van een hypotheek is geen gemeengoed. Alleen Moneyou en bijBouwe bieden deze mogelijkheid. Dit betekent dat voor de meeste hypotheekaanbieders online leadgeneratie een essentieel element is van hun inspanningen. Door middel van een afgeronde maximale hypotheekberekening kan een hypotheekaanbieder een bezoeker een relevante retargeting-displayadvertentie tonen of men kan via e-mailmarketing de gebruiker aansporen om een adviesgesprek aan te vragen. Dit zijn toepassingen die tijdens het onderzoek slechts sporadisch te zien zijn.

Hypotheekaanbieders investeren in dure keywords

“We zien dat er een groep is van hypotheekaanbieders die 8 tot 10 euro per click voor een Adwords-advertentie betaalt om bezoekers te genereren op hun website”, zegt Leon Gerrits, consultant bij CACI Digital Consulting. “Deze aanbieders hebben echter niet als doel om zelf deze bezoekers te converteren naar een hypotheek, maar verwijzen deze simpelweg door naar adviseurs. Deze adviseurs kunnen op hun beurt een concurrent aanbevelen, waarbij de investering in het verkeer slechts helpt voor naamsbekendheid. Dit kan veel slimmer worden toegepast.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van CACI Digital Consulting.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie