Naar inhoud

Digital Marketing Professional van het Jaar 2016: de nominaties

Voor de zevende maal wordt dit jaar de ‘Digital Marketing Professional van het Jaar’ onderscheiden. De uitreiking van de bijbehorende award vindt plaats tijdens het evenement 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day' op donderdag 24 november 2016 in 't Spant in Bussum. De prijs is een initiatief van Beeckestijn Business School en heeft tot doel het vak van digitale marketeer verder te ontwikkelen en professionaliseren.

Vier genomineerden

Uit meer dan 180 plannen in het werkveld van digitale marketing zijn vier proposities geselecteerd van een hoog strategisch niveau met een duidelijke praktische uitvoerbaarheid. De genomineerden zijn:

* Judith Beckers, marketeer vaste klanten bij NS;

* Nanda van Esdonk, digital marketeer bij Zorg en Zekerheid;

* Mariska Mediati, SEO-specialist bij Drukwerkdeal.nl;

* Gülay Tuncer, manager online business development bij Smartwares Group.

Judith Beckers – NS

“In mijn plan beschrijf ik hoe je door inzet van digitale marketing de 60-plussers beter kunt inspireren er vaker op uit te gaan met de trein”, vertelt Judith Beckers. “Doel daarbij is deze doelgroep een positievere attitude te geven ten aanzien van reizen met de trein en voor NS meer omzet te genereren.”

“Ik heb vastgesteld dat wij 60-plussers beter moeten betrekken bij de dienstverlening door veel how-to-content te maken en te delen met hen, want we weten en leren dat ze daar behoefte aan hebben. We kunnen deze reizigers zo aangesloten houden en vastleggen wat ze interessant vinden, zodat we in staat zijn hen steeds relevanter te informeren.”

“Daarnaast willen we deze klanten inspireren via een zogeheten uitjesplatform met leuke uitjes, aanbiedingen en tips. Via rating en review kunnen klanten elkaar dan weer inspireren en wijzen op leuke uitjes. We informeren klanten over updates via e-mail en sociale media. Om de eenzaamheid onder ouderen aan te pakken, beogen we op dit platform voor mensen die alleen zijn een mogelijkheid te bieden om samen te reizen naar bestemmingen die beiden aanspreken.”

“Deze week is ons nieuwe contentplatform #nsfavourites live gegaan met tips van bloggers voor stedentrips. Locals en insiders geven hún speciale tips voor leuke bestemmingen in steden en samen zijn die aangereikte ideeën goed voor een leuke dag in zo’n stad. De doelgroep die we hiermee aanspreken is breder dan 60-plus, maar zeker ook interessant en inspirerend voor de 60-plussers. In een tweede fase gaan we rating en review toevoegen.”

“De informatie die we naar klanten sturen via de nieuwsbrief en andere e-mails wordt steeds meer gepersonaliseerd. Als klanten daarna naar de website van NS gaan, zien ze daar ook steeds relevantere boodschappen, een direct gevolg van onze uitgewerkte plannen voor digitale marketing.”

Nanda van Esdonk – Zorg en Zekerheid

“In mijn plan heb ik uitgewerkt hoe je online dienstverlening meetbaar maakt, hoe je deze data in kunt zetten om de dienstverlening te verbeteren en hoe je het gebruik verder kunt vergroten door de nieuwe en verbeterde dienstverlening gericht onder de aandacht te brengen”, zegt Nanda van Esdonk. “Ik heb deze verbetercyclus uitgewerkt voor de drie belangrijkste taken voor onze klanten om de druk op de klantenservice te verlagen en de klanttevredenheid te vergroten.”

“In de eerste fase ligt de focus op het verbeteren van de online informatie op basis van data en klantgedrag. Uit onderzoek bleek dat veel klanten die ons belden de website al geraadpleegd hadden en er niet in slaagden het juiste antwoord te vinden. Veel vragen gingen over onderwerpen die online goed uit te leggen zijn. Denk aan vergoedingen of het eigen risico, kenmerkend voor een zorgverzekeraar.”

“In de tweede fase richten we ons op het stimuleren van het gebruik van de online dienstverlening met als start het vergroten van het aandeel online declaraties. Klanten roemen onze snelle declaratieverwerking, maar zijn zich vaak niet bewust dat declareren ook online kan, waardoor de verwerking nog eenvoudiger en sneller afgehandeld kan worden. Tot slot heb ik het effect van het doorlopend verbeteren voor de twee voorgaande fases uitgewerkt en stip ik de mogelijkheden voor crowdservice aan.”

“In 2016 hebben we het aanbod en de kwaliteit van de online dienstverlening sterk verbeterd. De eerste ervaringen en reacties van klanten zijn positief! De nieuwe responsive website is een belangrijke schakel. Enerzijds door de sterke taakgerichte focus, anderzijds door het toevoegen van online feedback. De feedback maakt direct inzichtelijk welke pagina’s onvoldoende scoren en verbeterd moeten worden om er voor te zorgen dat onze klanten het antwoord op hun vragen beter en sneller vinden. De mogelijkheid voor open feedback werkt vaak zeer verhelderend.”

“Ook maken we op de nieuwe website meer gebruik van interactieve video. Dit middel leent zich goed om lastige onderwerpen zoals het eigen risico uit te leggen. Daarnaast is online video goed meetbaar. Ook in de tweede fase maken we stappen door de aanstaande introductie van de declaratie-app waarmee online declareren nog makkelijker wordt. De klantinzichten die we opdoen delen we in de organisatie. Hierdoor ontstaat er een olievlek. De komende periode brengen we de nieuwe en verbeterde dienstverlening onder de aandacht en blijven we verbeteren.”

Mariska Mediati – Drukwerkdeal.nl

“Drukwerkdeal.nl is ruim 10 jaar geleden als disruptor toegetreden in de grafische industrie”, licht Mariska Mediati toe. “Als internetdrukker groeide het bedrijf erg hard, terwijl de traditionele markt juist enorm onder druk stond. Inmiddels is online bestellen de normaalste zaak van de wereld en staan we voor hele andere uitdagingen.”

“Onze producten worden door klanten gebruikt om zichzelf of hun bedrijf te presenteren en promoten. Naast fysieke producten zijn hiervoor tegenwoordig ook talloze digitale mogelijkheden. In mijn plan heb ik uitgewerkt hoe wij onze klanten helpen bij deze digitale transitie. Dit doen we op verschillende manieren. Denk aan presentaties, workshops en video’s, maar ook aan een veelvoud aan tools voor verschillende klantentypen.”

“Met de praktische uitvoering van het plan kon ik direct aan de slag. Het plan betreft een innovatieve oplossing waarmee we onze klanten een totaaloplossing kunnen bieden voor de presentatie en promotie van zijn of haar bedrijf. De uitvoering van het plan zal veel impact hebben op ons huidige businessmodel en we zijn op dit moment aan het uitzoeken hoe we dit zo goed mogelijk kunnen implementeren.”

“Bij Drukwerkdeal.nl wordt innoveren en pionieren enorm gestimuleerd en hiervoor zijn verschillende initiatieven gestart binnen de organisatie. Het is dan ook erg gaaf dat ik met dit plan buiten de bestaande kaders kon denken, wetende dat de organisatie hier ook voor openstaat. Een echte stimulans voor de verdere uitwerking van mijn ideeën.”

Gülay Tuncer – Smartwares Group

“Mijn plan ten aanzien van digitale marketing bij Smartwares gaat over de digitale transitie van een traditionele leverancier van o.a. beveiligingsproducten met een hoog technisch gehalte”, aldus Gülay Tuncer. “Wij verkopen onze producten alleen via retailers. Hierdoor hebben wij geen inzicht in de consument die onze producten koopt. Wij merken wel dat de onze rol in de customer journey verandert. De consument weet ons wel steeds meer te vinden, met name voor product support.”

“De lat in de markt ligt hoog en de online verwachtingen van de consument zijn daardoor ook hoog, ook richting de leverancier. Via een community voor klantenservice willen wij toe naar een proactieve rol in de customer journey en hierdoor een hechtere band opbouwen met de consument, met als doel de klantwaarde van onze bestaande klanten te vergroten.”

“We hebben al belangrijke stappen gezet in de uitvoering van het plan. Momenteel zijn we druk bezig met het leggen van de basis voor ons nieuwe digitale landschap. We nemen nu meer tijd voor de keuze en implementatie van een systeem voor product information management en het inrichten van ons nieuwe websiteplatform. Deze basis hebben we straks echt nodig voor onze omgeving van de community voor klantenservice.”

“Daarnaast zijn wij al begonnen met het stand alone implementeren van een nieuwe ticketingsysteem en een tool voor CRM en marketing automation. Nadat alle systemen succesvol in gebruik zijn genomen, gaan we de systemen aan elkaar koppelen. Een ander belangrijk onderdeel van de opstartfase is binnen alle gelederen van de organisatie draagvlak creëren voor deze transitie. Door steeds kleine stappen te zetten, willen we deze transitie zo natuurlijk mogelijk laten verlopen.”

De jury

De plannen worden beoordeeld op volledigheid, relevantie en originaliteit. Dit jaar geschiedt dat door een jury die bestaat uit Frans Appels (directeur Netprofiler en voorzitter Web Analytics Association), juryvoorzitter Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur en docent), Ment Kuiper (directeur CustomerTalk en IDMK Trainingen), Hans Molenaar (directeur Beeckestijn Business School en voorzitter Platform Innovatie in Marketing) en Patrick Petersen (directeur Atmost, auteur en docent).

Eerdere winnaars

Eerder zijn Regina Deinum van Danone Nutricia, Marion Blankers van Interpolis, Isabel Thijssen van Oxxio, Richard van Dijk van Yves Rocher, Jan Hendrik van Ark van de gemeente Amsterdam en Hans Klok van Westland Kazen tot Digital Marketing Professional van het Jaar uitgeroepen.

Nanda van Esdonk, Mariska Mediati en Gülay Tuncer presenteren hun plannen tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day'. Dit bijzondere evenement op het gebied van de digitale transitie vindt op donderdag 24 november 2016 plaats in ’t Spant in Bussum. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen jou die dag aan de hand van praktijkvoorbeelden de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie