Naar inhoud

Digital nomads hebben behoefte aan meer persoonlijk contact

Waar flexwerken inmiddels een bekend begrip is binnen de huidige arbeidsmarkt, wint nu ook het volledig locatie-onafhankelijk werken als digital nomad aan populariteit. Door de groeiende digitalisering zijn deze professionals in staat overal ter wereld online op afstand te werken. Ondanks de voordelen van deze work-lifestyle blijft de behoefte aan persoonlijke contact met andere digital nomads groot.

Dit leert een representatief onderzoek onder 300 Nederlandse digital nomads, dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kien Onderzoek in opdracht van het netwerk LinkedIn. In het onderzoek is een professional als digital nomad gekenmerkt als hij of zij aan al deze kenmerken voldoet:

  • minstens een aantal maanden per jaar in het buitenland werken of regelmatig van werklocatie veranderen en zowel in Nederland als in het buitenland werken, anders dan voor het bezoeken van congressen en beurzen;
  • altijd over een internetverbinding moeten beschikken om te kunnen werken;
  • overal kunnen werken, niet afhankelijk zijn van een vaste locatie.

De onderzoeksresultaten zijn gepresenteerd tijdens de eerste editie van community event ‘LinkedIn Nomad Talks’ bij Tribes in Amsterdam, de plek waar business nomads wereldwijd bij elkaar komen.

Host en start-up-entrepreneur Marco Knitel in gesprek met digital nomad Liesbeth Rasker tijdens de eerste editie van LinkedIn Nomad Talks

Uitdagingen

Hoewel remote werken volgens de nomads ook vele voordelen met zich meebrengt – het gevoel van vrijheid (56%) en zelf hun agenda kunnen indelen (51%) – brengt voor langere tijd in het buitenland verblijven ook uitdagingen met zich mee. Al zijn digital nomads voor hun werk altijd online verbonden en is een meerderheid actiever op social media zoals Twitter, LinkedIn en Instagram, het leggen van offline sociale netwerkcontacten blijkt voor ruim een op de vijf digital nomads een uitdaging.


“Dit onderzoek toont aan dat digital nomads zowel online als offline op zoek zijn een community van gelijkgestemden. We stimuleren onder andere met LinkedIn-groepen online connecting om te verbinden en te inspireren”, zegt Marcel Molenaar, country manager Benelux bij LinkedIn. “Maar ons platform is ook de plek om jezelf te profileren en nieuwe opdrachten te vinden. Met het community-event ‘LinkedIn Nomad Talks’ slaan we de brug tussen online en offline en vervullen we de behoefte van de Nederlandse digital nomads community naar die persoonlijke connectie.”

Vacaturebank voor nieuwe opdrachten

Uit het onderzoek blijkt dat het eerste contact met potentiële klanten vooral wordt gelegd via de website (32%) en mond-tot-mondreclame (32%). Het genereren van nieuwe leads kan een uitdaging vormen voor digital nomads. Meer dan voor professionals in loondienst lijkt het voor freelance digital nomads een uitdaging om nieuwe opdrachten te vinden en binnen te halen. Twee op de vijf professionals geven aan dat werken in het buitenland het lastiger maakt om nieuw werk te vinden. De interesse in een soort vacaturebank voor remote projecten en klussen is onder deze freelance nomads dan ook groot: twee derde (65%) geeft aan hier behoefte aan te hebben. De toenemende populariteit van volledig locatie-onafhankelijk werken vraagt ook om aanpassing in de manier van werven van dit talent. Op LinkedIn kan bij het plaatsen van een vacature aangegeven worden dat het locatie-onafhankelijk werk betreft. Zo kunnen digital nomads eenvoudig hun volgende opdracht vinden.

Professionele ontwikkeling

Ondanks de uitdagingen heeft deze work-lifestyle een positieve invloed op de ontwikkelingen van de professionals. Digital nomads zijn van mening dat in het buitenland werken ervoor zorgt dat zij:

  1. hun netwerk hebben vergroot en worden uitgedaagd in hun werk;
  2. zelfstandiger zijn;
  3. creatiever zijn in de manieren van netwerken.

Dit lijkt tevens de basis te vormen voor succes. Zelfvertrouwen (66%), aanpassingsvermogen (61%) en sociale vaardigheden zoals netwerken (42%) zijn volgens de nomads de drie belangrijkste vaardigheden die nodig zijn om succesvol in het buitenland te kunnen werken. In de huidige dynamische en continue veranderende wereld is het bijspijkeren en ontwikkelen van vaardigheden essentieel. Online leeromgevingen zoals LinkedIn Learnings kunnen helpen om soft skills te ontwikkelen. Met bijvoorbeeld een online cursus professioneel netwerken kan talent groeien en kunnen concrete carrièrestappen gezet worden.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie