Naar inhoud

Digitale advertentiemarkt toont afnemende groei in paid search

De groei in paid search in de markt van digitale advertenties loopt terug. Met name in Europa is de aanwas gekelderd. Wel is een trend zichtbaar dat meer budget wordt gereserveerd voor mobile search. Deze investeringen leiden dan ook tot meer traffic. Met name smartphones dragen bij aan deze ontwikkeling. Op tablets is juist sprake van een afname. Verder toont Google betere resultaten dan Facebook.

Digitale advertenties

Dit blijkt uit het 'Q4 2015 Digital Advertising Report' van Adobe. De digitale dienstverlener heeft de resultaten gepresenteerd nog voor Google deze bekendmaakt. De onderzoeksresultaten zijn gebaseerd op anonieme, geaggregeerde data uit Adobe Marketing Cloud. De cijfers die zijn geanalyseerd tussen het vierde kwartaal van 2014 en het vierde kwartaal van 2015 zijn gebaseerd op ruim 400 miljard digitale advertentie-impressies van zoekmachines en sociale platformen als Google, Facebook en Yahoo.

Online consumentengedrag

Ook werd het consumentengedrag gemeten op meer dan 4.000 commerciële websites in verschillende markten. In het onderzoek is gekeken naar de trends in paid search, patronen in mobiele bestedingen, de prestaties van Facebook-advertenties ten opzichte van Google-advertenties en het effect van digitale advertenties op de omzet van online retailers gedurende de kerstperiode. Een aantal opvallende resultaten uit het onderzoek op een rijtje.

Groei in paid search loopt terug

  • Wereldwijde investeringen in paid search lopen terug (12% groei in Q4 van 2014 en nog maar 3% groei in Q4 van 2015).

  • In Europa kelderde de groei in paid search van afgelopen jaar het hardst (17% Year over Year (YoY) groei ten opzichte van 5% YoY).

Groei van Google-advertenties: sneller in Noord-Amerika, langzamer in Europa

  • In Noord-Amerika steeg het Google paid search van 4% ten opzichte van 3% YoY.

  • Google paid search deed het in Europa minder goed. De groei in uitgaven liep terug met 33 procent (8% ten opzichte van 12% YoY).

Er wordt meer budget gereserveerd voor mobile search wat tevens meer traffic genereerde

  • Investeringen in mobile search zorgden voor een toename van de traffic (+35% YoY).

  • 38 procent van het totale aantal zoekopdrachten is afkomstig van mobiel (een stijging van 22% YoY) en is nu bijna gelijk aan browsen op mobiel (41%).

  • Smartphones dragen het meeste bij aan de wereldwijde groei (+51% YoY). Het aandeel van tablets wordt kleiner (daling van 9% YoY).

De strijd tussen Facebook News Feed en Google Display Ad Network

  • In de aanloop naar het kerstseizoen versloeg de click-through-rate van Google die van Facebook (+219% ten opzichte van +77% QoQ).

  • De click-through-rate van Facebook kende een groei van 36 procent YoY, wat veroorzaakt werd door de veranderingen binnen Page, waarbij het selectieproces van Page posts die binnen de nieuws feed verschijnen werd aangepast.

  • De click-through-rate van Google steeg met 27 procent YoY, wat werd veroorzaakt door contextuele plaatsing voor display, auto conversie van tekst naar advertentie met afbeeldingen en Audience Insights.

Het volledige onderzoeksrapport vind je op de website van Adobe.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie