Naar inhoud

Digitale assistenten maken financieel adviseurs productiever

Met de toepassing van technologische innovaties als mobiele technologieën, kunstmatige intelligentie en voorspellende analyses anticiperen bedrijven als Amazon, Netflix en Pandora op de behoeften van de klanten en verbeteren zij het dagelijkse leven van die klanten. Deze ondernemingen zetten daarmee ook de nieuwe standaarden voor gepersonaliseerde ervaringen. Bovenal creëren ze de verwachting dat alle informatie, ieder product en elke dienst in de juiste context beschikbaar is op het moment dat daar behoefte aan is – ook in de financiële dienstverlening.

Digitale transformatie

Tegelijkertijd zien we dat in de wereld van het vermogensbeheer digitale technologieën de kern vormen van de wijze waarop investeerders, adviseurs en financiële instellingen vandaag de dag opereren. Investeerders in retail profiteren tegenwoordig van de superieure online ervaringen die worden geboden door disrupters als Ellevest, Personal Capital en Wealthfront, die worden geprezen omdat zij aanmerkelijk sneller innoveren dan de gevestigde bedrijven op het gebied van vermogensbeheer.

Rol financiële adviseur

Een veelal over het hoofd gezien deel van de investeringswaardeketen die ook beïnvloed wordt door digitale disruptie is de financieel adviseur. Digitale technologieën transformeren namelijk de wijze waarop financieel adviseurs hun werk vervullen en de types van advies die zij hun klanten geven. Gedreven door dezelfde technologieën bedreigen FinTech-ondernemingen de rol van deze adviseurs met geautomatiseerd financieel advies, geautomatiseerd portfoliomanagement en lagere honoraria. Door de opkomst van digitale technologieën, het veranderende consumentengedrag en de dynamiek van de markt worden adviseurs onder druk gezet om hun klanten effectief te bedienen.

De invloed van de digitale transformatie op de financieel adviseur, bron: Forrester

Stijgende verwachtingen

De stijgende verwachtingen van investeerders en de toenemende concurrentiedruk zijn de katalysatoren die beleggingsbeheerbedrijven ertoe aanzetten adviseurs te wapenen met digitale mogelijkheden die hen in staat stellen effectievere interacties met prospects en klanten te stimuleren. Financiële dienstverleners dienen daarom het gebruik van een aantal technologieën die de rol van adviseurs te veranderen:

  • UCC-technologie – unified communications & cooperation – maakt effectieve schermtijd tussen adviseurs en investeerders mogelijk. Citi heeft een in-app audio- en videobankplatform uitgerold voor haar 30.000 meest vermogende klanten. Het private samenwerkingsplatform stelt private-banking-klanten in staat om via audio, chat en videoconference met hun adviseurs te communiceren. Het delen van schermopnames, het uploaden van documenten en het delen van bestanden vergemakkelijken interacties en beoordelingen van portfolio's. Sinds de lancering is de productiviteit van adviseurs toegenomen van één tot twee vergaderingen per dag tot vier tot vijf vergaderingen per dag, waarbij 200 miljoen dollar aan transacties is voltooid.
  • Natural language generation maakt adviseurs efficiënter. Het wereldwijde marketingteam van Franklin Templeton heeft de ontwikkeling van fondsrapporten geautomatiseerd om schaalvergroting en een verhoging van de communicatiefrequentie van te realiseren. Dezelfde technologie kan data uit meerdere bronnen bekijken, waaronder externe marktomstandigheden en de beleggingsdoelen en de risicoprofielen van klanten. Zo wordt een gepersonaliseerde situatieschets gegenereerd van alle individuele klanten van een adviseur. Naast de tijd die op deze manier wordt vrijgemaakt voor andere activiteiten, krijgt een adviseur een objectieve, consistente en overeenkomstige samenvatting van de situatie van de klant in een duidelijke taal en een lijst met aanbevolen gespreksonderwerpen.
  • Digitale assistenten stimuleren de productiviteit van adviseurs. Met de Envision iq-tool van Envestnet kunnen adviseurs vragen stellen zoals ‘Wie zijn mijn topklanten?’ en “Hebben klanten vorige week contant geld gestort?’ en ontvangen ze binnen luttele in seconden een antwoord van een digitale assistent. Financieel adviseurs kunnen met stembesturing Alexa gebruiken om toegang te krijgen tot relevante informatie onderweg naar een overleg met de klant. Aangezien deze technologie zich blijft ontwikkelen, is de verwachting dat de kosten van financieel advies blijven dalen. Daardoor kunnen bedrijven minder winstgevende klanten in hun eenvoudigere behoeften helpen met chatbots, terwijl adviseurs meer tijd besteden aan complexe beslissingen voor klanten met een hogere waarde.

Meer informatie over de impact van de digitale transformatie op de rol van de financiële adviseur vind je in het rapport ‘Accelerate financial advisor productivity with these technology building blocks’ van Forrester.

Dit artikel is gebaseerd op het blog ‘Alexa, did any of my clients add cash last week’ van Vijay Raghavan, senior analyst bij onderzoeksinstituut Forrester.

Tip: Voice Marketing & Chat in 1 Day

• Thema’s zijn voice search, digital assistants, chatbots, smart speakers en voice design.

• Met cases van pioniers als GoSpooky, Speaky, Hooked.AI en aFrogleap – a Merkle company.

Lees meer over dit event ►

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie