Naar inhoud

Digitale communicatie belangrijk bij financiële beslissingen

De overheid probeert al jaren pensioenspaarders te informeren en te activeren als het om de oudedagsvoorziening gaat. Jongeren blijken echter nog steeds onvoldoende te weten over hun pensioen. Met name de groep van 18 tot 37 jaar, de generaties Y en Z, blijft achter. Een groot deel van de jongeren weet dan ook niet wie de pensioenuitvoerder is; slechts 13 procent kan de naam noemen. Dit komt mede omdat pensioenfondsen onvoldoende aandacht schenken aan digitale communicatie.

Onder de groep van 37 tot 57 jaar, bekend als generatie X, is de bekendheid met de pensioenverzekeraar aanzienlijk hoger; bijna 60 procent weet de naam. Dat blijkt uit een analyse onder drie generaties over financiële beslissingen. Het onderhavige onderzoek onder ruim 1.000 werkende Nederlanders van 18 jaar en ouder is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Panelwizard in opdracht van online pensioenverzekeraar BeFrank.

Niet alleen de naam van hun pensioenuitvoerder is onbekend, óók weten de meesten niet hoe hun pensioenregeling er uit ziet en hoe groot het pensioenbedrag is dat tot nu toe is opgebouwd. Gevraagd naar hun schattingen komt het grootste deel niet verder dan ‘net voldoende’ of ‘ruim voldoende’.

Pensioencommunicatie moet met de tijd mee

Een onderwerp als pensioen is geen onderwerp waar de jongere generatie zich graag mee bezighoudt. Des te belangrijker is het dat de communicatiemiddelen aansluiten bij deze generatie. Uit het onderzoek blijkt dat moderne communicatiemiddelen – waaronder WhatsApp, een chatbot en een online portal – onmisbaar zijn bij het doorvoeren van wijzigingen aan je pensioen of bij het stellen van een vraag aan je pensioenuitvoerder.

“Het is ons doel om pensioencommunicatie zo duidelijk mogelijk te maken”, vertelt Jan Hein Rhebergen, commercieel directeur bij BeFrank. “De voorkeuren voor bepaalde communicatiemiddelen bij het nemen van financiële beslissingen zijn van belang voor onze eigen manier van communiceren. Al onze activiteiten vinden online plaats. Wijzigingen in het pensioen kunnen dan ook eenvoudig via onze app worden doorgegeven en we zetten WhatsApp en een chatbot in als communicatiemiddel voor vragen.”

Hogere klanttevredenheid door online gemak

Dat er een relatie is tussen pensioenbewustzijn en online dienstverlening is volgens Rhebergen wel duidelijk: “Ons inlogpercentage ligt rond de 60 procent. Dat klinkt misschien niet indrukwekkend, maar in de pensioenmarkt is dat behoorlijk hoog. Wij merken ook dat de klanttevredenheid onder onze deelnemers hoger is als ze het gemak van online communicatie en inzicht ervaren. Op dit moment zijn we een hele nieuwe online omgeving aan het ontwikkelen met onder andere een inkomensplanner, waardoor je een compleet beeld krijgt van je financiële toekomst. Het gaat dus verder dan alleen pensioen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie