Naar inhoud

Digitale dementie ligt op de loer

Nog niet zo lang geleden kon je een telefoonnummer opzoeken in een telefoonboek. En de weg vond je aan de hand van een landkaart. De digitalisering heeft ons echter smartphones en navigatiesystemen gegeven. De voordelen zijn legio, maar toch hebben deze innovaties ook nadelen. Een van de belangrijkste keerzijden van de deze technologische ontwikkelingen is het passief worden van ons cognitieve geheugen. De impact op de menselijke harde schijf van het feit dat we online informatie kunnen opzoeken, wordt het Google Effect genoemd.

Persoonlijke informatie en mobiele apparaten

Dit effect heeft zich uitgestrekt tot belangrijke persoonlijke informatie en mobiele apparaten. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van softwarebeveiliger Kaspersky Lab. Het onderzoek toont aan dat de meerderheid van de consumenten in Europa die een mobiel apparaat bezitten essentiële telefoonnummers niet uit het hoofd kent. Dit betreft onder andere de telefoonnummers van hun kinderen (57%), scholen van kinderen (90%) en werk (51%).

Vergeten van informatie toevertrouwd aan digitaal apparaat

In de Benelux is het zelfs nog iets slechter gesteld: 64 procent kent het telefoonnummer van hun kinderen niet uit het hoofd, 92 procent herinnert zich het nummer van de scholen van kinderen niet en 54 procent heeft dit probleem met het telefoonnummer van hun werk. Ongeveer een derde kan zich het nummer van hun partner niet herinneren, 34 procent in de Benelux. En dat terwijl maar liefst zes op de tien respondenten zich wel het telefoonnummer herinneren van het huis waarin ze tussen hun 10e en 15e woonden. Deze ontwikkeling wordt het best omschreven door de term digitale dementie: het vergeten van informatie die is toevertrouwd aan een digitaal apparaat dat het opslaat en onthoudt.

Digitale dementie in alle leeftijdsgroepen

Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 6.000 consumenten van 16 jaar en ouder in zes Europese landen. De uitkomsten suggereren dat ons onvermogen om belangrijke informatie te onthouden het gevolg is van het feit dat we de verantwoordelijkheid voor het herinneren overdragen aan digitale apparaten zoals smartphones. Bijna de helft (43%) van de jongste ondervraagde consumenten (16- tot 24-jarigen) geeft aan dat hun smartphone vrijwel alles bevat wat ze moeten weten of zich moeten kunnen herinneren. Maar het onderzoek heeft digitale dementie aangetroffen in alle leeftijdsgroepen, evenredig verdeeld over mannen en vrouwen. Zo geeft in totaal 29 procent van alle respondenten in de Benelux aan dat hun smartphone hun geheugen vormt.

Herinneringen worden opgeslagen op digitale devices

Uit het onderzoek blijkt tevens dat gebruikers er niet aan moeten denken dat de informatie die is opgeslagen op hun digitale apparaten, en smartphones in het bijzonder, verloren of beschadigd raakt. Vier op de tien vrouwen en hetzelfde aantal 16- tot 24-jarigen is vooral bang dat ze de herinneringen die zijn opgeslagen op hun apparaten misschien kwijt raken. Voor één op de vier vrouwen en jongere respondenten zou dit daadwerkelijk een probleem zijn. Hun toestellen zijn de enige plaats waar ze foto's en contactgegevens op bewaren.

Andere manier van beschermen informatie verlangd

Mobiele apparaten verrijken ons leven, maar ze geven ook aanleiding tot digitale dementie. We moeten de gevolgen op lange termijn hiervan niet onderschatten. De manier waarop we onze herinneringen bewaren verandert, daarmee zou ook de manier waarop we die herinneringen beschermen moeten veranderen”, vindt Martijn van Lom, General Manager Benelux bij Kaspersky Lab. “De telefoonnummers van degenen die het meest belangrijk voor ons zijn, zijn nu slechts één klik van ons verwijderd. Op deze manier nemen we niet meer de moeite om deze gegevens te onthouden.”

Overvloed aan informatie niet meer te onthouden

Verder geeft maar liefst 86 procent van de ondervraagden aan dat ze simpelweg teveel nummers, adressen en overige gegevens in hun contactenlijst hebben”, vult Van Lom aan. “Begrijpelijk, onze wereld is immers in toenemende mate verbonden met internet, de overvloed aan informatie die daarmee samenhangt valt niet te onthouden. Tijdens ons onderzoek werd duidelijk dat verlies of aantasting van deze waardevolle gegevens niet slechts ongemak oplevert. Veel mensen zouden ook emotioneel geraakt zijn. Wij spannen ons in om mensen de gevaren te helpen begrijpen waaraan hun gegevens zijn blootgesteld en ze in staat te stellen zich daartegen te beschermen.”

Toegang tot internet vanzelfsprekend als stromend water

Het gegeven dat men dingen vergeet is niet per definitie een slechte zaak. We zijn prachtige adaptieve wezens en we hoeven niet alles te onthouden, omdat dat niet in ons voordeel is. Vergeten wordt echter onhandig wanneer het informatie betreft die we niet mogen verliezen”, zegt Kathryn Mills, verbonden aan het UCL Institute of Cognitive Neuroscience te Londen. “Een van de redenen waarom consumenten zich minder zorgen maken over het onthouden van informatie is omdat zij digitale apparaten hebben waar ze op vertrouwen. In veel samenlevingen is het hebben van toegang tot internet net zo gebruikelijk als het beschikken over elektriciteit of stromend water.”

Smartphones en tablets zijn slecht beschermd

Een zorgwekkende conclusie uit het onderzoek is het feit dat consumenten in Europa er niet in slagen om hun digitale apparaten adequaat te beschermen met IT-beveiliging. Met het oog op de groeiende afhankelijkheid van deze apparaten als bewaker van onze herinneringen en de impact van het verlies van die herinneringen kan dit op langere termijn voor problemen zorgen. Met name smartphones en tablets zijn bijzonder slecht beschermd. Slechts een op de drie (36%) installeert extra IT-beveiliging op hun smartphone en nog geen kwart (23%) doet dit op hun tablet. In de Benelux zijn gebruikers nog slordiger met hun smartphone: 33 procent neemt beveiligingsmaatregelen. Met de tablet zijn gebruikers in deze regio iets voorzichtiger, want 25 procent beveiligt deze. Eén op de vijf voegt geen enkele beveiliging toe om hun apparaten te beschermen.

Op de website van Kasperksy Lab kun je de white paper “De opkomst en impact van digitale dementie: waarom we moeten beschermen wat we ons niet meer herinneren” downloaden.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie