Naar inhoud

Digitale disruptie vraagt balans digital natives en ouderen

Veel managers liggen wakker van digitale disruptie. Voor hun gevoel ontbreekt het hen aan feeling met de technologie en ze vragen zich af waar het naartoe gaat. Het aannemen van jonge digital natives lijkt al gauw de beste keus om te kunnen reageren op de snelle veranderingen. Maar een balans tussen jonge, enthousiaste medewerkers en oudere, ervaren medewerkers is een grotere garantie voor succes.

Technologische innovaties

Digital natives zijn opgegroeid in het digitale tijdperk en weten zich technologische innovaties snel eigen te maken. De tablet en de smartphone zijn als zintuigen voor deze jongeren, die veelal beter kunnen swipen dan een handgeschreven brief vervaardigen. Leidinggevenden en recruiters moeten echter ook zeker de oudere generatie niet over het hoofd zien.

Disruptieve technologieën

“Zij zijn onmisbaar om snel in te kunnen spelen op disruptieve technologieën”, claimt Robert van Veggel, managing director van de recruitmentorganisatie Hays Nederland, naar aanleiding van het verschijnen van het halfjaarlijkse Hays Journal. “Oudere, meer ervaren werknemers zijn vaak beter voorbereid op verandering. De uitdaging voor veel organisaties is de manier waarop je reageert op disruptie maar ook competitief blijft.”

Ervaring met beslissingen

“Mensen denken vaak dat jonge digital natives de vaardigheden bezitten om het beste met technologische veranderingen om te gaan en zich aan te passen aan nieuwe businessmodellen. Maar ook al kunnen zij de veranderingen om hun heen goed begrijpen, hebben oudere professionals juist de ervaring om beslissingen te maken en afspraken na te komen”, vertelt Van Veggel.

Divers personeelsbestand

“Een organisatie moet streven naar een divers personeelsbestand, bestaande uit digital natives en ervaren professionals uit verschillende werkvelden”, aldus Van Veggel. “Op deze manier heeft de organisatie een team met kennis uit verschillende vakgebieden die de uitdaging aankan. Daarnaast kunnen oudere professionals ook vertrouwd raken met de digitale wereld en met disruptie omgaan of zelfs creëren.”

De onderhavige publicatie kun je downloaden op de website Hays.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij uw toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie