Naar inhoud

Digitale innovatie verhoogt beleving volgers Tour de France

Hoe reageren de chauvinistische Franse wielersupporters op de aanwezigheid van Chris Froome in hun wielerspektakel? En, wellicht nog veel belangrijker, krijgt Joop Zoetemelk eindelijk een waardige opvolger in de persoon van Tom Dumoulin? Het zijn actuele vragen als vandaag de Tour de France van start gaat op het eiland Île de Noirmoutier, ter hoogte van Nantes, en drie weken de wielerfans aan zich bindt. Het grootste wielerevenement ter wereld weet door digitale innovatie de beleving voor de buis en langs het parcours steeds verder te versterken.

Digitale innovatie

De Amaury Sport Organisation (A.S.O.), organisator van de Tour de France, werkt sinds 2015 samen met Dimension Data om een nieuwe generatie sportfans te bedienen. Deze generatie – tussen de 18 en 35 jaar oud – vormt inmiddels 73 procent van het 6,5 miljoen mensen tellende publiek dat de Tour de France via social media volgt. Als officiële technologiepartner van de wielerwedstrijd is de IT-dienstverlener Data continu bezig met innovatie. Het doel is de kijkervaring van ’s werelds grootste wielerevenement verbeteren met technologie, innovatieve videocontent en data-storytelling. Dit jaar is dat niet anders.

Verbetering kijkervaring

Dankzij de samenwerking heeft A.S.O. al indrukwekkende resultaten behaald op al zijn digitale kanalen. Zo is het aantal websitebezoeken elk jaar met 15 procent toegenomen. Daarnaast is het aantal views van Tour de France-video’s tussen 2014 en 2017 gestegen van 6 miljoen naar 71 miljoen. Deze groei past in de trend dat jongere kijkers een voorkeur blijken te hebben voor digitale content en minder voor de traditionele manier van uitzenden. Dit publiek ervaart de grootste ronde ter wereld zo nog meeslepender.

Real-time datavisualisaties

Om tot alle belangrijke koersinzichten te komen, worden 150 miljoen datapunten per etappe geanalyseerd. Dat om fans dagelijks van real-time datavisualisaties te voorzien op de officiële social media, zoals @letourdata. Dit jaar zijn deze sociale data voor het eerst ook op televisie te zien. Dimension Data maakte in 2017 als eerste gebruik van machine learning om de koersuitslag te voorspellen. Dit jaar zet het bedrijf ook predictive analytics in om de data te beschermen tegen cybersecurityaanvallen.

Nauwkeurige voorspellingen

Het Race Centre-platform, waar fans de positie en snelheid van hun favoriete renner real-time kunnen volgen, trekt jaarlijks meer dan 9,1 miljoen bezoekers. Fans hebben daar ook toegang tot real-time inzicht in de invloed van variabelen op het koersverloop, zoals de condities van het parcours en weersomstandigheden. Verder zien ze real-time nauwkeurige voorspellingen over de etappefavorieten, de geschatte aankomsttijd op belangrijke punten in de koers en wanneer de kopgroep waarschijnlijk door het peloton wordt bijgehaald.

Creatieve toepassingen

Dit jaar heeft de IT-dienstverlener ook de gezamenlijke creativiteit van zijn 28.000 internationale werknemers ingezet via een innersourcing-programma. Het doel is nieuwe, innovatieve ideeën genereren, die de ervaring van de wielerfan verbeteren. Het resultaat is een schat aan creatieve inzichten, zoals augmented reality 3D-kaarten en verbeterde algoritmen om uitkomsten van de race met nog grotere precisie te voorspellen.

Toenemende digitalisering


“Sinds Dimension Data in 2015 de officiële technologiepartner van de Tour de France werd, hebben ze een grote impact gehad op de toenemende digitalisering van koersdata”, vertelt Julien Goupil, media director van A.S.O.. “Het evenement is een bron van nationale trots voor Frankrijk en moet beschermd en gekoesterd worden, zodat ook toekomstige generaties ervan kunnen genieten. Het is ontzettend goed om te zien dat het aantal jonge fans op onze digitale kanalen steeds toeneemt.”

Inzicht koersverloop

“De Tour de France is een complex evenement”, stelt Scott Gibson, executive digital business solutions bij Dimension Data. “Het speelt zich niet binnen de muren van een stadion af, wat het aantal logistieke uitdagingen enorm doet toenemen. Dat is precies waarom het voor de A.S.O. zo moeilijk en tegelijkertijd spannend is om hun doel te bereiken. Ons mobiele datacenter en predictive analytics-platform in combinatie met ons gemotiveerde en gepassioneerde team zijn de drijvende krachten achter de innovatie die we elk jaar naar de Tour brengen. We zijn er trots op om vaak vanuit verre uithoeken en in slechte weersomstandigheden fans te kunnen voorzien van accurate, real-time analyses en content. Zo begrijpen en volgen zij de race beter en kunnen ze het maximale uit de koers halen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie