Naar inhoud

Digitale mobiliteit biedt organisaties talloze mogelijkheden

Ondanks de opkomst van de digitale flexwerkplek heeft slechts 31 procent van de Nederlandse bedrijven beleid om werknemers te stimuleren minder kilometers te maken. In dat licht is het opvallend dat nog eens bijna 40 procent van de bedrijven helemaal geen beleid heeft voor werken op afstand. Dit zogenaamde telewerken met slimme communicatie-tools als alternatief voor fysieke aanwezigheid lijkt logisch maar wordt toch nog door weinig organisaties concreet geïmplementeerd. Een gemiste kans voor het verminderen van de filedruk op de Nederlandse wegen.

Deze conclusie trekken de samenstellers van het onderzoeksrapport ‘Digitale Mobiliteit in Nederland 2018’. Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder ruim 6.000 beslissers bij Nederlandse organisaties en uitgevoerd door marketingconsultancybureau Computer Profile, marktonderzoeksbureau Fleet Profile en het platform Dutch Connect.

Inzetten van digitale mobiliteit

September is traditiegetrouw een drukke maand op de weg. De initiatiefnemers van het onderzoek hebben zich afgevraagd hoe Nederlandse organisaties met meer dan 50 medewerkers tegenover de fileproblematiek staan en met name in hoeverre zij digitale mobiliteit inzetten om deze te verlichten. Zo is onderzocht of er proactief beleid is om medewerkers te stimuleren meer gebruik te maken van digitale mobiliteit. Ook is gekeken of bedrijven verwachten dat medewerkers elke werkdag naar kantoor komen en of er afspraken zijn om vaker gebruik te maken van telefonische afspraken, conference calls en video calls om reiskosten en reistijd te besparen.

Faciliteren van de digitale werkplek

Uit de marktanalyse blijkt dat werken op afstand steeds meer wordt gefaciliteerd door het Nederlandse bedrijfsleven. Zo is er een duidelijk toename in de adoptie van tablets en smartphones voor zakelijk gebruik. Daarentegen is het gebruik van desktops en laptops afgenomen. Zo wordt er nu nog bij 81 procent van de bedrijven gebruikgemaakt van laptops tegen 90 procent in 2011.

“Door snel internet, 4G, WiFi, cloud, smartphones, laptops en VoIP is het mogelijk om overal en altijd te werken”, stelt H.P. van Tilburg, editor in chief bij Dutch Connect. “In de vakantieperiode bleek dat als 20 procent van de mensen de weg verlaat, de files zijn opgelost. Waarom spelen Nederlandse organisaties hier nog zo weinig op in? Zij kunnen bijvoorbeeld medewerkers standaard één dag in de week thuis laten werken. Er zijn uiteraard beroepen waarbij dat niet kan, maar bij een groot deel van de kenniswerkers is het mogelijk heel productief te zijn zonder lang te reizen. Niet rijden is immers altijd een betere oplossing tegen volle wegen en treinen dan spitstroken, rekening rijden en het aanleggen van meer asfalt. Om dit te realiseren is de managementcultuur uiteraard van grote invloed. Het ontbreken van beleid op dit gebied helpt daarbij niet.”

Beveiliging van digitale werkplek

Het onderzoek toont verder aan dat de digitale werkplek steeds beter wordt gefaciliteerd. Hierdoor wordt beveiliging ook een belangrijker onderwerp. Om dit goed in te richten wordt er steeds meer gebruikgemaakt van oplossingen voor mobile device management. De overheid loopt daarbij duidelijk voorop. 53 procent van alle overheidsinstanties met meer dan 50 medewerkers heeft een MDM-toepassing. Gemiddeld is de adoptie 27 procent, waar dat in 2016 nog slechts 16 procent was.

“Onze databases bevatten veel gegevens over de ICT-markt en de zakelijke mobiliteitsmarkt”, vertelt Michiel Alkemade, directeur van Computer Profile en Fleet Profile. “Door deze data te combineren en te analyseren kunnen we verschillende vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld, kan een conference call een fysieke vergadering vervangen? Ons onderzoek laat zien dat er met name op het gebied van de bedrijfscultuur nog heel veel werk te verrichten is, want met adoptie van de digitale middelen en de cloud gaat het juist heel goed. Toch kunnen we ook trots zijn op het gegeven dat bij 94 procent van de Nederlandse bedrijven een vorm van werken op afstand wel is toegestaan. Daarmee lopen we wereldwijd voorop.“

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Dutch Connect.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie