Naar inhoud

Digitale storm: de winnaars en verliezers in de retailsector

Als een cycloon raast de digitale disruptie door de retailsector. Voor veel traditionele retailers is het nu of nooit. Om te overleven moeten ze hun businessmodel grondig bijstellen. Dat alles onder druk van de online ontwikkelingen. 44 procent van de wereldbevolking heeft nu toegang tot internet, in 2000 was dat nog slechts 7 procent. In de geavanceerde economieën is de penetratiegraad van internet meer dan 80 procent. In Duitsland bijvoorbeeld 86 procent en in Zuid-Korea 84 procent. Welke landen komen als winnaars tevoorschijn, wie raken steeds verder achterop?

Scorekaart digitale kansen en bedreigingen

De ‘Retail Risk Map’ van Euler Hermes laat het zien. De researchafdeling van de kredietverzekeraar maakte een scorekaart van de digitale kansen en bedreigingen voor de 12 grootste retaillanden. China en India gooien hoge ogen. Frankrijk, Japan, Italië en Spanje hebben grote moeite om aan te haken. De Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland zijn goed gepositioneerd. Brazilië en Rusland bungelen onderaan.

Drastische veranderingen in de retailsector

“De online mogelijkheden hebben de retail volledig op zijn kop gezet”, aldus Johan Geeroms, senior risk manager bij Euler Hermes Nederland. “Consumenten zijn anders gaan shoppen. De supply-chain is vergaand veranderd en ook de productpresentatie. Consumenten vergelijken producten online. Hierdoor zijn prijzen zwaar onder druk komen te staan. De winstgevendheid van veel traditionele winkels en ketens is in een paar jaar tijd bijna gehalveerd. Businessmodellen moeten op de schop terwijl grote investeringen nog lang niet zijn afgeschreven. Het aantal grote retailers, met een omzet meer dan 10 miljoen dollar, met betalingsproblemen, steeg in 2016 met 66 procent.”

“Mammoet is ook uitgestorven”

Geeroms maakt de vergelijking met de mammoet die is uitgestorven. “Als het niet lukt om aan te haken bij de digitale ontwikkeling, is het binnen afzienbare tijd afgelopen. De zware prijsoorlogen hebben de financiële middelen van veel traditionele retailers geminimaliseerd. Vooral in de VS zie je retailers uit pure wanhoop technologiebedrijven opkopen om zo de noodzakelijke kennis en techniek in huis te halen. Maar daar ben je er niet mee. Retailing betekent tegenwoordig zoveel meer dan de verkoop van goederen aan particulieren.”

Noodzakelijke chross-channel benadering

Geeroms noemt de noodzakelijke cross-channel benadering: “Dat raakt vele aspecten. Niet alleen online shops en fysieke winkels, het gaat ook over handig betalen en vlot leveren, over het soepel regelen van retourzendingen en terugbetalingen, en natuurlijk ook slimme reclame en leadgeneratie. Het brengt hoge kosten met zich mee die veel retailers zwaar op de maag liggen. Voor de hybride klant moet alles soepel en samenhangend geregeld zijn, terwijl retailers de neiging hebben hun diensten op te delen in gescheiden compartimenten. Dat leidt tot weinig synergie en hoge kosten.”

Potentie en risico van snelle digitalisering

Hoe ernstig is de situatie? Met het onderzoek hebben de onderzoekers de stand van zaken per land in beeld gebracht. Aan de hand van 10 indicatoren is zowel de potentie als het risico van de snelle digitalisering gemeten. Indicatoren zijn bijvoorbeeld het gebruik en de toegankelijkheid van big data, de mate waarin nieuwe betalingsmethoden zijn geïntegreerd en de kosten voor online aanwezigheid.

Opvallende onderzoeksresultaten

Enkele resultaten die de Retail Risk Map laat zien:

  • Bij de retailers in de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en Zuid-Korea is de druk het grootst om hun bedrijfsmodel te transformeren. Veel van de retailers is goed gepositioneerd. Al zal zeker een groep traditionele spelers het niet gaan redden.
  • Frankrijk, Japan en in mindere mate Italië en Spanje moeten veranderen maar houden de boot af. De bereidheid bij veel retailers ontbreekt. Het risico op een kostbare herstructurering dreigt.
  • China en India profiteren van slimme spelers die het digitaliseringspotentieel volop weten te benutten en daardoor enorme marktaandelen krijgen. Wel kent de toegang tot de onlinemarkt in deze landen flinke belemmeringen.
  • In Brazilië en Rusland ondervindt de retailsector beperkte druk van nieuwkomers en consumenten. Dat is een geluk bij een ongeluk want de meeste retailers missen de financiële middelen om een structurele verandering door te voeren.

Kansen van digitalisering omarmen

“Er zijn enorme verschuivingen gaande,” stelt Geeroms. “Kijk naar Amazon dat voor 13,7 miljard dollar de biologische supermarktketen Whole Foods over wil nemen. Je zou denken: de omgekeerde wereld. Niet dus. In een klap krijgt Amazon een sterk merk en een netwerk van een slordige 400 winkels in handen. Een combinatie die in een klap alle online inspanningen van de klassieke spelers van tafel veegt. De essentie is dat retailers goed zijn uitgerust om te dealen met het verschuivende landschap van hun markten. Het begint met bewustzijn. Echte ondernemers zien wat er aan de hand is en omarmen de kansen van de digitalisering én van een fysiek winkelnetwerk.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Euler Hermes.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie