Naar inhoud

Digitale technologie gericht op verbetering productiviteit

Bedrijven die investeren in digitale technologieën voor hun medewerkers worden hiervoor beloond met een verhoogde arbeidsproductiviteit. Het realiseren van een hogere arbeidsproductiviteit is dan ook het doel van veel programma’s voor digitale transformatie. Slechts een kwart van de managers bestempelt de huidige digitale ervaring op het werk als 'uitstekend'. 8 van de 10 van hen geven aan dat als zij chief executive officer zouden zijn, het verhogen van de productiviteit de prioriteit zou zijn – in 2015 was dit slechts 57 procent.

Verhoging productiviteit

Dat zijn de belangrijkste conclusies die je kunt trekken uit ‘People, productivity and the digital workplace”. Dit is een onderzoeksrapport van de leverancier van communicatiediensten en -oplossingen British Telecommunications (BT). Het rapport is gebaseerd op een onderzoek onder 1.100 managers en 600 IT-beslissers verspreid over 11 landen wereldwijd, uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Davies Hickman Partners. Uit de publicatie komt naar voren dat 9 van de 10 van de respondenten het ermee eens zijn dat mobiele tools en samenwerkingsdiensten productiviteit op de werkvloer verhogen – een stijging ten opzichte van de 60 procent in 2015.

Eenvoudige manieren

Het rapport suggereert dat er vijf eenvoudige manieren zijn voor een hogere arbeidsproductiviteit:

  1. een meer door video ‘verbonden’ werkomgeving;
  2. eenvoudiger werken en samenwerken buiten kantoor;
  3. bedrijfsapps;
  4. instant messaging;
  5. betere apparaten.

Efficiënter werken

Op de vraag wat medewerkers helpt om op kantoor efficiënter te kunnen werken, noemt 63 procent van de managers ‘betere Wi-Fi’, vergeleken met slechts 28 procent die aangeeft dat ‘meer vergaderruimtes’ helpt. 39 procent noemt ‘interactieve slimme samenwerkingsbeeldschermen’ en 32 procent pleit voor ‘videoruimtes’. Het rapport leert ook dat IT-afdelingen graag de vereiste verbeteringen realiseren, maar steeds meer hulp nodig hebben.

Updates videoconference

Van de IT-beslissers is 76 procent het eens met de stelling dat ‘medewerkers vaak niet begrijpen hoe lastig het is om onze IT effectief te laten functioneren’, een stijging van 9 procent ten opzichte van 2015. IT-beslissers vinden dat het realiseren van een meer digitale ervaring voor medewerkers nog meer toevoegt aan hun toch al overvolle ‘to-do-lijstjes’. De helft van de IT-beslissers zegt bijvoorbeeld dat de videoconference updates vereist. In 2015 was nog maar 38 procent het hiermee eens.

Mobiele applicaties

65 procent van hen zegt mobiele apps te moeten ontwikkelen zodat medewerkers altijd en overal interne bedrijfssystemen en -processen kunnen gebruiken, in vergelijking met 41 procent in 2015. Spraak- en datasystemen samenbrengen – de technologietrend van 10 jaar geleden – is nog steeds niet voltooid. 6 van 10 IT-beslissers zeggen dat ze zich nog steeds in de planningsfase voor ‘convergentie’ bevinden – een cruciale eerste stap in de digitale transformatie van hun bedrijf.

Investeringen in de cloud

IT-beslissers geven prioriteit aan investeringen in de cloud ter ondersteuning van hun samenwerkings- en mobiele diensten. De helft maakt al gebruikt van een samenwerkingstechnologie in de cloud en 65 procent wil de oplossingen voor instant messaging plus video- en audioconference updaten. Van de IT-beslissers is 84 procent het ermee eens dat ‘de cloud op een dag de meest geaccepteerde manier is om samenwerkingsdiensten te leveren’, vergeleken met 54 procent in 2015.

Digitale transformatie

“Uit het onderzoek komt naar voren dat arbeidsproductiviteit op een eenvoudige manier kan worden verhoogd, zonder dat bedrijven daarbij hun kantoren opnieuw hoeven in te richten”, zegt Andrew Small, vicepresident unified communications & contact centres bij Global Services BT. “Mobiele instrumenten en samenwerkingstools in de vorm van cloud-gebaseerde diensten, ondersteund door draadloze connectiviteit, kunnen nieuwe, slimmere manieren van werken realiseren. Digitale transformatie lijkt uitdagend, maar ervoor zorgen dat medewerkers beschikken over een fantastische mobiele beleving en dito samenwerkingservaring is een goed begin.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van BT.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie