Naar inhoud

Digitale toekomst baart het merendeel van de mkb’ers zorgen

Ook in het midden- en kleinbedrijf heerst onzekerheid over de toekomst, waarin door snelle technologische en maatschappelijke veranderingen andere eisen worden gesteld aan organisaties. 6 van de 10 mkb’ers weten niet of zij in staat zijn nieuwe kansen te grijpen en maken zich zorgen over de toekomstbestendigheid van hun bedrijf. Bijna 1 op de 4 ondernemers met 1 tot 250 medewerkers geeft aan zich regelmatig tot heel vaak zorgen te maken over komende jaren.

Toekomstbestendigheid

Dat blijkt uit de maandelijkse ‘MKB Monitor’, een onderzoek onder 1.412 ondernemers met 1 tot 250 medewerkers, van De Zaak en MKB Servicesdesk. Als ondernemer heb je natuurlijk ook geen glazen bol, stellen de ondernemersplatforms. Toch kun je je voorbereiden op de toekomst, waarin vooral technologische veranderingen telkens weer nieuwe eisen aan je bedrijf zullen stellen.

Essentiële vragen

Het is niet voor niks dat zo'n beetje elke mkb-expert hierover af en toe aan de bel trekt: de toekomst kan onduidelijk, onzeker of zelfs ronduit spannend zijn, maar juist de ondernemer die nu vooruit durft te kijken, kan er enorme kansen uit halen. In zijn laatste boek 'Toptrends voor ondernemers' reikt Willem Overbosch misschien wel de beste vragen aan die elke ondernemer zich zou kunnen stellen over zijn toekomst. Zoals: ‘Wat zijn jouw extra kansen als je van traditioneel bedrijf verandert naar een platform-model?’.

Twijfels in het mkb

Uit de MKB Barometer van oktober 2017 blijkt dat 6 op de 10 mkb’ers met 1 tot 250 mederkers zich zorgen maken over hun toekomstbestendigheid. 1 op de 4 doet dat zelfs 'regelmatig' tot 'heel vaak'. Vragen die door hun hoofd spoken, zijn: 'Is mijn dienst of product dan nog relevant?', 'Is mijn bedrijf op een gezonde manier georganiseerd?' of 'Bestaat mijn doelgroep dan nog en heeft die dan voorkeuren waaraan ik kan voldoen?'.

Verschillen per sector

Op de vraag hoe toekomstbestendig de onderneming wordt geacht, geeft 36,2 procent zichzelf een onvoldoende. Bijna 1 op de 5 (19%) geeft zichzelf het cijfer 1 en vormt daarmee de grootste groep. Een 8 of hoger valt het vaakst in de sectoren zakelijke dienstverlening (26%), handel (16,8%) en industrie (12,5). Een 4 of lager valt het vaakst in de sectoren zakelijke dienstverlening (17,7%), landbouw en visserij (12,6%) en bouwnijverheid (10,4%).

Sparren met elkaar

Innoveren is uiteraard het sleutelwoord, maar wat? En hoe financier je innovatie? Het onderzoek toont aan dat de helft van de mkb’ers hiervoor het liefst bij elkaar te rade gaat. Iets meer dan 13 procent gaat sparren met een commercieel adviseur of deskundigen van brancheorganisaties (13%). Het vertrouwen in overheidsbegeleiding blijkt in het mkb erg laag. Minder dan 1 op de 10 (9,1%) wendt zich met innovatievragen tot de Kamer van Koophandel of de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie