Naar inhoud

Digitale transformatie cruciaal voor continuïteit bedrijven

Bij de overgrote meerderheid van de organisaties worden de voordelen van digitaal zakendoen duidelijk erkend. Toch heeft het grootste gedeelte van de bedrijven en instellingen te maken met forse uitdagingen. Denk daarbij aan een gebrek aan interne overeenstemming, het ontbreken van adequate kennis of een culturele weerstand. Wanneer dit wordt gecombineerd met de technologische beperkingen en een onvermogen om vernieuwingen uit te voeren, ontstaat er een toenemende angst om de stap richting digitale transformatie te maken. Velen vrezen zelfs dat zij de boot al gemist hebben.

Beeld digitale transformatie

Dit leert het wereldwijde onderzoek 'Are Businesses Really Digitally Transforming or Living in Digital Denial'. De studie, uitgevoerd door applicatie-ontwikkelaar Progress, geeft een beeld van de wijze waarop bedrijven omgaan met de digitale transformatie en de plannen die zij ontwikkelen om eventuele uitdagingen aan te gaan. De onderzoekers stellen dat ondernemingen binnen twee jaar digitaal dienen te transformeren om geen financieel risico te lopen. 62 procent steekt echter de  in het zand wat betreft de digitale transformatie van de eigen organisatie.

Belangrijkste bevindingen

In totaal zijn 707 personen ondervraagd, waaronder 100 personen uit de Benelux. De belangrijkste bevindingen uit het onderzoek zijn:

  • 92 procent van de Nederlandse respondenten vindt digitale transformatie van organisaties belangrijk of zelfs cruciaal, 62 procent geeft echter aan dat hun eigen organisatie in de ontkenningsfase zit als het gaat om het zetten van echte stappen richting digitale transformatie;

  • 82 procent van de Nederlandse respondenten denkt dat hun organisatie binnen twee jaar digitaal getransformeerd moet zijn om geen risico op financiële schade te lopen;

  • Nederlandse beslissers geven aan dat het verbeteren van de klantervaring behoort tot de topprioriteit in de komende twaalf maanden (48%), het vergroten van het marktbereik is prioriteit nummer twee (36%);

  • 44 procent van de Nederlandse beslissers verwacht dat het bedrijf met negatieve gevolgen te maken krijgt omdat zij nog niet getransformeerd zijn, in België ligt dit percentage zelfs op 60 procent;

  • 70 procent is van mening dat IT eindverantwoordelijk moet zijn voor digitale initiatieven, de overige 30 procent vindt dat deze verantwoordelijkheid moet liggen bij marketing.

Belang van de klantervaring

Digitale technologieën hebben veel veranderingen teweeggebracht binnen de zakelijke markt. Het belang van de klantervaring is de belangrijkste drijfveer voor deze veranderingen. Toch gaan veel organisaties deze veranderingen nog uit de weg. Bedrijven moeten worden wakker geschud. Digitale transformatie is namelijk noodzakelijk om het hoofd boven water te houden”, zegt Mark Troester, vicepresident digital solutions bij Progress. “Dit onderzoek helpt bedrijven bij het verkrijgen van de juiste informatie die zij nodig hebben om succesvol te zijn. Dat er zorgen zijn rondom de digitale transformatie was bekend, maar nu hebben we ook de uitkomsten van dit onderzoek als bewijs.”

Het volledige onderzoeksrapport kun je vinden op de website van Progress.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie