Naar inhoud

Digitale transformatie geremd door eigen organisatie

Anno 2017 wordt de digitale transformatie steeds urgenter voor bedrijven en instellingen. Maar organisaties vertragen in grote mate die transitie zelf. Veel interne struikelblokken werken de digitalisering tegen. Zo geeft ruim een kwart (27%) van de IT-professionals aan dat ze het management niet kunnen overtuigen van de noodzaak om digitaal te transformeren. Het gevolg is dat bedrijven het risico lopen ingehaald te worden door de concurrentie.

Struikelblokken digitalisering

Dit leert een onderzoek onder ruim 400 IT-professionals van IT-dienstverlener Telindus. Naast het overtuigen van de organisatieleiding van de noodzaak van de digitalisering, geeft 25 procent van de respondenten aan dat het meekrijgen van medewerkers lastig is. Ook blijken onvoldoende mankracht (18%), onvoldoende budget (17%) en gebrek aan kennis (13%) de digitale transformatie te remmen.

Centraal punt in strategie

Begin vorig jaar sprak onderzoeksinstituut IDC de verwachting uit dat twee derde van de 2.000 grootste bedrijven wereldwijd (G2000) eind 2017 de digitale transformatie centraal heeft staan in de strategie. Willen CEO’s hun beoogde groei van de digitale omzet realiseren, dan dienen de genoemde struikelblokken eerst weggenomen te worden.

IT als strategische sparringpartner

“2017 zal voor veel bedrijven in het teken staan van digitale transformatie”, stelt Harm de Haan, manager consultancy bij Telindus. “De IT-afdeling heeft jarenlang enkel aan de achterkant geopereerd binnen bedrijven en ik begrijp dat het nog wennen is om IT als strategisch sparringpartner te zien. We zijn nu echter op een punt aangekomen waar dat wel noodzakelijk is.”

Noodzaak digitaal te transformeren

“Om te kunnen voldoen aan de kritische verwachtingspatroon van de klant, in te spelen op marktdruk en nieuwe concurrentie, dient men digitaal te transformeren en na te denken over de wijze waarop IT een business-enabler kan zijn”, aldus De Haan. “Door op deze manier de meerwaarde van IT te erkennen, zal de rem van de digitale transformatie worden gehaald.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie