Naar inhoud

Digitale transformatie nog niet voltooid in het bedrijfsleven

Hoewel de transformatie van de papieren naar de digitale wereld binnen bedrijven al lange tijd afspeelt, zijn organisaties er nog altijd niet klaar voor. De IT-beslissers zijn van mening dat slechts 9 procent van de belangrijkste operationele bedrijfsprocessen de komende twee jaar nog op papier gebaseerd zal zijn. Meer dan de helft (55%) van hen geeft echter toe dat deze processen nu nog grotendeels of zelfs geheel op papier gebaseerd zijn. Bovendien communiceert 29 procent met hun klanten nog steeds op papier en niet via e-mail of sociale media.

Digitalisering op het werk

Dit is terug te vinden in het onderzoeksrapport 'Digitalisering op het werk'. Het rapport is opgesteld door de digitale dienstverlener Xerox. Het is gebaseerd op een studie onder 600 IT-beslissers in Noord-Amerikaanse en West-Europese organisaties, uitgevoerd door het onderzoeksinstituut Coleman Parkes Research.

Vaardigheden voor digitale workflows

De respondenten zeggen zich zorgen te maken over de beveiliging (42%) en kosten (42%) van hun huidige papieren processen. 41 procent is van mening dat de overstap naar digitale workflows organisatorische kosten bespaart. Inmiddels heeft 87 procent alle vaardigheden in huis om een dergelijke overstap te maken.

Discrepantie tussen visie en stappen

Organisaties voorzien een digitale toekomst, lean en agile, maar de huidige bedrijfsprocessen zijn nog altijd gebaseerd op papier”, aldus Herman Levert, algemeen directeur van Xerox Nederland. “De discrepantie tussen de visie van een organisatie en de stappen die nodig zijn om een succesvolle digitale transformatie te realiseren, houdt de werkelijke transitie tegen.”Digitale processen

Volledig geautomatiseerde processen

Als er wordt gekeken naar het automatiseren van processen, zegt bijna drie kwart te weten welke gebieden als eerst aan de beurt zijn. Ze noemen boekhouding (38%), declaraties (37%), facturatie (36%) en klantenservice (35%) als meest waarschijnlijke functies om volledig te automatiseren.

Noodzakelijke basisprincipes

Het rapport haalt een aantal basisprincipes aan, die veel organisaties nog moeten omarmen om automatisering en digitale workflows werkelijkheid te laten worden. Enkele bevindingen:

  • 40 procent heeft nog geen geïmplementeerde oplossingen voor Het Nieuwe Werken door het personeel;

  • 47 procent heeft nog geen gebruik van clouddiensten, of deze zijn nog niet geoptimaliseerd;

  • 45 procent werkt niet of niet optimaal met voorspellende analyses door middel van big data.

Digitalisering papieren processen

Vaak leidt het digitaliseren van papieren processen, voordat ze geautomatiseerd worden, al tot betere resultaten. Het analyseren van het printgedrag van werknemers geeft inzicht in verborgen mogelijkheden voor digitalisering waar het papiergebruik hoog is. Uit het rapport blijkt dat 90 procent van de respondenten al goede instrumenten in huis heeft om het printgedrag te analyseren. Slechts de helft van hen (45%) gebruikt deze instrumenten echter ook daadwerkelijk om het maximale rendement te behalen.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Xerox.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie