Naar inhoud

Digitale transformaties staan vaak nog in de kinderschoenen

Ondanks de genadeloze snelheid van disruptie staan veel programma’s voor digitale transformaties bij organisaties nog steeds in de kinderschoenen. Business leaders wereldwijd onderbouwen dit. 78 procent geeft aan dat digitale transformatie meer wijdverspreid moet zijn in de organisatie. In Nederland is dat 74 procent. Bij ongeveer de helft van de organisaties (51%) verwacht men moeite te hebben om binnen 5 jaar te voldoen aan de veranderende eisen van klanten. In Nederland is dat 35 procent. En bij bijna 1 op de 3 bedrijven en instellingen (30%) is men bezorgd in de komende 5 jaar achterop te raken. In Nederland is dat 27 procent.

Dit leert een onderzoek onder 4.600 business leaders van middelgrote tot grote bedrijven in 42 landen over de status van de digitale transformatie in hun organisatie, uitgevoerd door onderzoeksbureau Vanson Bourne in opdracht van de technologiebedrijven Dell Technologies en Intel. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Digital Transformation Index II – Global Benchmark Indicates Businesses Status of Digital Transformation Across the Globe and How They are Performing in this Digital Age’.

Status van digitale transformatie

De belangrijkste onderzoeksresultaten zijn:

  • slechts 5 procent van de organisaties wereldwijd is een digital leader; dat aantal is niet gegroeid sinds 2016;
  • het vergaat opkomende markten beter dan ontwikkelde markten; India, Brazilië en Thailand scoren het hoogst op digitale volwassenheid;
  • 78 procent geeft aan dat digitale transformatie meer wijdverspreid moet zijn in de organisatie;
  • 51 procent verwacht moeite te hebben om te voldoen aan de veranderende eisen van klanten en 1 op de 3 maakt zich zorgen in de komende 5 jaar achterop te raken;
  • 91 procent wordt tegenhouden door obstakels zoals privacy en security van data, tekort aan budget en middelen plus ontoereikende vaardigheden van werknemers.

Digitalisering in opkomende markten

Het onderzoek toont ook aan dat opkomende markten het meest digitaal volwassen zijn. India, Brazilië en Thailand voeren de lijst aan – dit in tegenstelling tot ontwikkelde markten die achterop raken. Japan, Denemarken en Frankrijk scoren het laagst op digitale volwassenheid. In de ontwikkelde landen in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika eindigt Nederland samen met Zwitserland op de 4 na laagste positie met een maturity score van 41, net 1 plek boven België met een maturity score van 39. Organisaties in opkomende markten zijn bovendien vaker zelfverzekerd (53%) over hun kans om als disruptor de gevestigde orde uit te dagen, in plaats van dat zij zelf door andere bedrijven wakker worden geschud – dit in tegenstelling tot slechts 40 procent van de organisaties in ontwikkelde landen.

Voortgang van digitale transformatie

Dit onderzoek borduurt voort op een onderzoek uit 2016. De vergelijking van de actuele scores met die van 2 jaar geleden maakt duidelijk hoe traag het digitale proces vordert. De veranderingen volgen elkaar in razendsnel tempo op en organisaties hebben moeite om dat tempo bij te houden. Ondanks dat het percentage digital adopters is gegroeid van 14 naar 23 procent wereldwijd), blijft het percentage digital leaders wereldwijd onveranderd (5%). Nog steeds behoren bijna 4 op de 10 organisaties wereldwijd (39%) tot de 2 onderste groepen van de benchmark voor digitale volwassenheid, de digital laggards en digital followers.

Noodzaak van verdere digitalisering

“In de nabije toekomst moet elke organisatie een digitale organisatie zijn, al laat ons onderzoek zien dat de meerderheid nog steeds een lange weg te gaan heeft”, zegt Michael Dell, chief executive officer van Dell Technologies. “Organisaties moeten hun technologie moderniseren om te kunnen profiteren van de ongekende kans die digitale transformatie biedt. Het is nú tijd om actie te ondernemen.”

Belemmeringen voor digitale transformatie

De onderzoeksresultaten suggereren dat business leaders zich op de rand van een vertrouwenscrisis bevinden, want 91 procent wordt belemmerd door aanhoudende obstakels in de digitale transformatie. In Nederland is dat zelfs 95 procent.

De 5 vaakst genoemde belemmeringen op weg naar digitale transformatie zijn:

  • gebrek aan budget of middelen – in Nederland 35 procent;
  • gebrek aan samenhangende digitale strategie en visie – in Nederland 34 procent;
  • zorgen over privacy van data en cybersecurity – in Nederland 32 procent;
  • gebrek aan steun van topmanagement – in Nederland 30 procent;
  • onvolwassen digitale cultuur die zich vertaalt in gebrek aan afstemming en samenwerking – in Nederland 26 procent.

Vertrouwen van business leaders wereldwijd

Bijna de helft van alle ondervraagden (49%) verwacht dat de organisatie er moeite mee heeft om betrouwbaarheid aan te kunnen tonen in de komende 5 jaar. Bijna een derde (32%) vertrouwt er niet op dat de organisatie voldoet aan regelgevingen als de General Data Protection Regulation. Bovendien vertrouwt 1 op de 3 er niet op dat de eigen organisatie data van werknemers en klanten goed beschermt.

Plannen om digitale toekomst te realiseren

Business leaders wereldwijd noemen veelal dezelfde prioriteiten en investeringen om toekomstige transformatie te realiseren, inclusief een grotere focus op workforce, security en IT. Van de ondervraagden ontwikkelt tegenwoordig 46 procent in-house digitale vaardigheden en talent door werknemers bijvoorbeeld te leren coderen. In 2016 was dat nog 27 procent.

Top 5 technologie-investeringen voor de komende 1 tot 3 jaar:

  1. cybersecurity;
  2. Internet of Things-technologie;
  3. multi-cloud-omgeving;
  4. artificial intelligence;
  5. compute centric-aanpak.

Meest digitaal volwassen landen:

  1. India;
  2. Brazilië;
  3. Thailand;
  4. Mexico;
  5. Colombia.

Minst digitaal volwassen landen:

  1. Japan;
  2. Denemarken;
  3. Frankrijk;
  4. België;
  5. Singapore.

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van Dell Technologies.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie