Naar inhoud

Digitale transitie en de toekomst

De maatschappij is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Momenteel is onze focus gericht op de digitale transformatie, maar ondertussen zijn ook op politiek vlak grote verschuivingen gaande. Voor veel mensen kwam de verkiezing van Donald Trump tot 45e president van de Verenigde Staten van Amerika als een verrassing. Maar waren we niet gewaarschuwd door de Brexit? En negeren we dan niet de opkomst van de populistische partijen in Europa?

Monitoren ontwikkelingen

Als ondernemers moeten wij in staat zijn die ontwikkelingen te monitoren. Het behelst dan bijvoorbeeld de wijze waarop technologische en digitale mogelijkheden het gedrag van consumenten veranderen. Denk aan het bekijken van ons mobieltje, inmiddels meer dan 150 keer per dag. Nieuwe, veelal mobiele, devices bieden andere opties waarvan mensen niet direct en duidelijk de toegevoegde waarde kunnen inschatten.

Inschatten veranderingen

Als je mensen vraagt of zij behoefte hebben aan een smartwatch, zal het antwoord overwegend negatief zijn. Of ze geven aan zo’n gadget niet noodzakelijk te vinden, dan wel al een smartphone te bezitten. Een grappige constatering als je dit in het perspectief zet van de film van Nokia uit 1999 over het gebruik van de mobiele telefoon. De tendens van de antwoorden was hetzelfde. Mensen hadden al een pieper op zak of een antwoordapparaat thuis.

Afwachtende houding

Nu 17 jaar later weten we dat het anders is verlopen. De mobiele telefoon is een vast onderdeel van ons dagelijkse bestaan geworden. Alleen het merk Nokia zien we nauwelijks meer in het straatbeeld. Bij een volgende ontwikkeling als de smartwatch zien we echter dat consumenten als vanouds reageren. Het is nieuw, het is anders. Maar bovenal, onbekend. En onbekend maakt onbemind, zoals het Nederlandse spreekwoord luidt.

Herdefinitie vakgebieden

De huidige transitie is complex. De silo’s die binnen traditionele organisaties in de loop der jaren zijn ontstaan, vormen een sta-in-de-weg voor het kunnen anticiperen op de actuele ontwikkelingen. Maar we zijn zo gewend aan die separate afdelingen. Toch zijn veel ogen in het tijdperk van de klant gericht op marketing, sales en service. Herdefiniëring van deze termen ligt op de loer, waarbij ze mogelijk meer in elkaar overlopen.

Complex door snelheid

Geheel nieuw is de transitie overigens niet. De theoretische beschrijving kent, hoe opmerkelijk, drie schijven. En service en toegevoegde waarde zijn essentiële onderdelen van deze beschrijving. De pijn van de transformatie van vandaag wordt veroorzaakt door de snelheid en de toenemende urgentie in te spelen op de digitale transitie. Wij, als mensen, krijgen geen tijd om te wennen aan die elkaar in rap tempo opvolgende veranderingen. En dat maakt het complex.

Tijdens 'Digital Marketing & Social Strategy in 1 Day' besteden we de gehele dag aandacht aan dergelijke vraagstukken aan de hand van cases en praktijksituaties. Dit bijzondere evenement op het gebied van de digitale transitie vindt op donderdag 24 november 2016 plaats in ’t Spant in Bussum. Tal van toonaangevende sprekers uit verscheidene landen en sectoren wijzen jou die dag de weg naar succes in een voortdurend veranderende maatschappij.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie