Naar inhoud

Digitale transitie in retail geremd door oude applicaties

Verouderde applicaties in de IT-omgeving van retailers vormen een struikelblok in de digitale transformatie. Iedere vernieuwing wordt hierdoor een steeds grotere uitdaging en de beheerslast neemt alsmaar verder toe. Bovendien gaat de waarde van data verloren als applicaties niet afdelingsoverschrijdend worden ingezet of met elkaar integreren. Procesanalyse is daarom de eerste stap om digitaal te transformeren. Deze transitie is immers het fundament voor verdere innovatie. Het staat dan ook hoog op de agenda bij nagenoeg iedere retailer.

Digitale transformatie in retail

Dit leert het onderzoeksrapport ‘De 4 succesfactoren van digitale transformatie in retail’. Het rapport is een publicatie van IT-dienstverlener FlowFabric. Als doelen van een organisatie veranderen, laat dit ook processen niet onveranderd. In de dynamische retailwereld zijn er steeds meer applicaties bijgekomen om de veranderde processen te ondersteunen, waardoor bij veel retailers een complexe IT-omgeving is ontstaan.

Van complexiteit naar helderheid

Met een procesanalyse verkrijgt de retailer helder inzicht in hoe de processen zich verhouden tot het IT-landschap. Met name in de onderdelen van het bedrijfsproces waar veel dataverrijking plaatsvindt of waar data vast dreigt te blijven zitten, schuilt veel verbeterpotentieel. Procesanalyse van de huidige en gewenste situatie is een onmisbare basis om innovatie daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Het helpt bij het stellen van de juiste prioriteiten om doelgericht aan de slag te gaan.

Succesfactoren voor innovatie

Na procesanalyse volgen er nog drie andere succesfactoren om volledig voorbereid te zijn op innovatie. Zo is het van belang om data centraal beschikbaar te stellen. Niet alleen product- en voorraadinformatie, maar ook data die voortkomt uit digitale interacties, zoals een online aankoop. Ten tweede mag een bimodal IT-aanpak niet ontbreken. Hierdoor kunnen retailers blijven profiteren van hun robuuste en gedegen maatwerkapplicaties in combinatie met flexibiliteit en wendbaarheid die noodzakelijk is door de komst van nieuwkomers op de markt. Tot slot is het van belang om een chief disruption officer aan te stellen om het innovatievermogen van een organisatie niet alleen op peil te brengen, maar ook te houden. De radar voor innovatiemogelijkheden blijft dan continu ronddraaien.

Basis toekomstbestendige retailer

“De noodzaak om digitaal te transformeren is voor retailers geen onbekend verhaal, maar wel een verhaal waar moeilijk invulling aan te geven is”, aldus René Tusveld, business development manager bij FlowFabric. “De IT-omgeving dient retailers optimaal te ondersteunen bij het behalen van de business-doelstellingen. Daarnaast moet IT de retailer in staat stellen om flexibel en snel nieuwe ideeën op de markt te brengen. Door de digitale transformatie te realiseren, is de organisatie startklaar voor innovatie. Daarmee is de basis voor een toekomstbestendige retailer gelegd.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van FlowFabric.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie