Naar inhoud

Digitale transitie probleem voor één op de zes Nederlanders

Hoewel Nederlanders elke dag opnieuw op het werk en privé sterk afhankelijk zijn van internet en mobiele apparaten, heeft een op de zes moeite om mee te gaan met digitale ontwikkelingen. Van de 55-plussers geeft zelfs één op de vier aan nieuwe software, digitale apparaten en toepassingen lastig te vinden. En ook voor jongeren zijn de resultaten opvallend: één op de vijf jongeren (18-24 jaar) is bang iets verkeerd te doen bij een probleem met een digitaal apparaat.

Digitalisering leidt tot frustraties

Dat blijkt uit een recent onderzoek van het marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van de technische dienstverlener Studentaanhuis onder ruim 1.000 Nederlanders. Bij digitale ontwikkelingen en problemen komen frustraties kijken. Meer dan de helft van de Nederlanders voelt zich gefrustreerd als mobiele apparaten niet doen wat ze willen. Bij jongeren is dit zelfs 69 procent.

Bij voorkeur zelfredzaam

Hoe zelfredzaam zijn we in deze gevallen van nood? Drie kwart van de mannen zegt issues met mobiele apparaten het liefst zelf op te lossen. Ruim een kwart van de mannen vindt dat zijn partner dat niet zelfstandig kan. Van de vrouwen zegt één op de drie weleens de neiging te hebben om een mobiel apparaat uit het raam te gooien als het niet doet wat zij wil. En ruim één op de tien vrouwen verwacht dat haar partner alle problemen met mobiele devices oplost.

Internet primaire levensbehoefte

13 procent van de ondervraagden schaamt zich wanneer hij of zij een klein probleem met een mobiel apparaat niet zelf kan oplossen. Ouderen zelfs meer (14%) dan jongeren (10%). Toch kan bijna de helft van de Nederlanders niet zonder toegang tot het internet. Zonder internettoegang voelt meer dan één op de drie zich namelijk buitengesloten en een kwart zelfs hulpeloos. Meer dan één op de tien jongeren voelt zich zelfs eenzaam zonder toegang tot sociale media. Daarom heeft 70 procent van de Nederlanders overal in huis een goede WiFi-verbinding.

Hulp bij computerproblemen

Voor mensen die niet graag hulp vragen aan anderen, maar toch verbonden willen blijven met het internet en de buitenwereld, biedt Studentaanhuis ondersteuning bij problemen. IT-studenten helpen klanten thuis bij problemen met trage of vastgelopen apparaten, het installeren van software of printers en geven individuele les over het gebruik van bijvoorbeeld computerprogramma's, internet en e-mailen. Zij hebben kennis van onder andere computers, tablets, smartphones, digitale televisies en mediaboxen. Meer dan duizend studenten helpen dit jaar meer dan honderdduizend huishoudens met hun digitale problemen. In 2015 werd 97 procent van de problemen al bij het eerste bezoek opgelost.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie