Naar inhoud

Digitale transitie uit strategische overwegingen

De evolutie van het internet naar het internet der dingen is in volle gang. Deze digitalisering betekent een wezenlijke verandering van de samenleving. Strategische beleidsmakers voorzien dat over 20 jaar 80 procent van de huidige functies zijn verdwenen. Maar verder kijken dan de horizon is in een wereld waarin verandering een vaststaand feit is onbegonnen werk. Zelfs het inschatten van de internettrends voor het komende jaar is onder voorbehoud.

Digitale versnelling

Vast staat wel dat organisaties meer en meer vanuit strategische overwegingen een digitale transitie doormaken. Marc Woesthuis, directeur bij internetbureau TriMM, voorziet een digitale transformatie en een digitale versnelling. “Organisaties verkopen niet direct meer door digitale diensten, maar als gevolg van de digitalisering van de samenleving zien zij zich genoodzaakt om zelf ook na te denken over een digitale transformatie.”

Mobile een gegeven

De digitale transitie gaat ook een digitale versnelling met zich meebrengen het komende jaar. “De versnelling in projectuitvoer als gevolg van Scrum zal gekapitaliseerd gaan worden”, verwacht Woesthuis. “Plannen voor digitale transformatie worden ten uitvoer gebracht. De time-to-market wordt nog sneller, kanalen gaan integreren, we gaan de adoptie van toepassing als homekit en healthkit zien, LoRa-technologie wordt uitgerold én ingezet en mobile is een gegeven.”

Van toepassing naar oplossing

Organisaties kijken niet alleen naar waar processen goedkoper kunnen, maar meer en meer naar welke delen van de organisatie versneld kunnen worden”, aldus Woesthuis. “De rol van de full service bureaus verschuift daarmee verder van de toepassing naar de oplossing en de organisatiebrede implementatie van die oplossing.”

Digital enterprise in B2B

Welke andere online ontwikkelingen voltrokken zich het afgelopen jaar en wat zijn de digitale trends die we in 2016 kunnen verwachten? Een verdere rondgang door de burelen van het internetbureau levert interessante voorspellingen op. De digital enterprise waait over naar business-to-business, onze marketing-, sales- en contenttools worden samengevoegd en het Internet of Everything komt in een stroomversnelling.

Waarde via online kanalen

Rogier Florijn, ook directeur van TriMM, ziet het als onvermijdelijk dat B2B eindelijk de digital enterprise omarmt en dat we allerlei functionaliteiten en platforms gaan integreren. Als het aan Florijn ligt, gaan bedrijven in de B2B-sector in 2016 de eerste échte stap zetten in de overgang naar een digital enterprise. Door middel van een aaneenschakeling van processen, tools en businessmodellen, wordt er waarde aan de organisatie toegevoegd via het online kanaal.

Gepersonaliseerde accountmanager

Doordat B2B-organisaties steeds meer focus gaan geven aan digital business development in hun go-to-market strategieën, zal het zaken doen onderling makkelijker en efficiënter worden. Digitale kanalen zullen dienst gaan doen als een gepersonaliseerde accountmanager. Hierdoor verandert ook de rol van de traditionele accountmanager. Dagelijkse werkzaamheden kunnen namelijk worden neergelegd bij een partnerportaal of extranet. Dit geeft accountmanagers meer armslag, waardoor ze effectiever kunnen opereren.

Kritische blik op aanpak sales

Door grote ontwikkelingen in digital business development zullen bedrijven in de B2B-sector bovendien kritisch moeten kijken naar hun salesaanpak. Door het effectief inzetten van digitale processen, tools en businessmodellen, zal er minder behoefte zijn aan de traditionele manier van sales, waarbij er fysiek iemand langsgaat om klanten te informeren en overtuigen. Klanten zijn namelijk al op de hoogte van de essentiële informatie, door een effectievere inzet van digitale marketing, dat anno 2016 steeds meer op het gebied van sales gaat opereren. Informatie via video en animatie

In de business-to-consumer-wereld was men allang overtuigd, maar nu zullen ook in de B2B-context video en animatie definitief leading worden als het gaat om het overbrengen van informatie. Grote voordelen van videocontent zijn de deelbaarheid en het gemak waarmee mensen informatie uit video’s tot zich nemen. Bedrijven zullen in 2016 bovendien moeten gaan nadenken op welke manier hun videocontent het beste kan worden aangeboden. Is het aanbieden van video’s via YouTube voldoende, of is het nuttig om een eigen videoplatform in te richten?

Consolidatie van tools

Tot slot ziet Florijn de consolidatie van tools als een trend voor 2016. Waar de online marketeer voorheen moest werken met een hele berg aan tools, zal er in het komende jaar steeds meer gekozen worden voor suites die 'single purpose tools' hebben opgeslokt. Het blijft wel verstandig om per discipline een apart platform in te richten, waarin alle functionaliteiten zijn geïntegreerd. Bijvoorbeeld een marketingplatform, een salesplatform en een contentplatform. Natuurlijk blijft daarbij de communicatie tussen de verantwoordelijken voor de verschillende platforms essentieel. Slimme business-dashboards zullen hierbij gaan helpen.

Het Internet of Everything

Jorens Thomassen, de directeur van TriMM, ziet vooral het Internet of Everything de wereld in een rap tempo veroveren. Vorig jaar schreef Thomassen dat het Internet of Everything pas echt intelligent zou worden wanneer de devices ook rechtstreeks met elkaar zouden kunnen communiceren in hun directe omgeving. Deze doorbraak heeft nog niet plaatsgevonden, maar je ziet wel dat de databases waar de apparaten hun data naartoe sturen, steeds meer en steeds sneller met elkaar verbonden worden. Deze ontwikkeling zal zeker worden doorgezet in 2016 en uiteindelijk toch tot een echt intelligent Internet of Everything leiden. Afgelopen jaar is bewezen dat brede implementatie van technologie in korte tijd grote stappen kan maken. Denk bijvoorbeeld aan NFC, dat nu door een grote groep consumenten wordt gebruikt voor contactloos betalen.

Toegankelijke infrastructuur

Eén van de dingen waardoor het Internet of Everything in een stroomversnelling kan raken is volgens Thomassen de ontwikkeling van een infrastructuur die het eenvoudig en breed inzetten van devices en sensoren mogelijk maakt. Hierbij kun je denken aan een netwerk voor IoT-devices, bijvoorbeeld het LoRa-netwerk dat KPN in de markt zet, maar ook de alternatieve netwerken maken brede toepassingen steeds gemakkelijker.

0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie