Naar inhoud

Digitale transitie vooral gericht op operational excellence

In het tijdperk waar het voor bedrijven en instellingen steeds lastiger wordt zich te onderscheiden met hun producten en diensten, is een optimaal functionerende organisatie een hygiënefactor. Want alleen geoliede ondernemingen en instanties, van eenmanszaak tot multinational, zijn in staat de klant excellent te bedienen. Want die klant verwacht een sublieme ervaring, offline en online, 7 dagen per week, 24 uur per dag. Dat is het directe gevolg van de digitalisering van de samenleving.

Operational excellence

Voor organisaties is operational excellence dan ook veruit de belangrijkste reden om te investeren in digitale transformatie (40%). Op de tweede plaats staat de toekomstbestendigheid van de organisatie (28%). De top drie wordt afgesloten met het inzetten van data voor de bedrijfsvoering (14%). Dit blijkt uit onderzoek van de VNSG, Vereniging Nederlandstalige SAP-gebruikers, onder ruim 100 SAP-gebruikers.

Superieure klantervaring

81 procent van het bedrijfsleven is van mening dat digitale transformatie als voorwaarde geldt voor superieure klantervaring. Om succesvol digitaal te transformeren is het integreren van het applicatielandschap een vereiste (43%). Net als het creëren van een innovatieve cultuur (28%) en de realisatie van real-time data-uitwisseling (18%).

Afwachtende houding

Ondanks dat digitale transformatie een veelbesproken onderwerp is, hebben weinig organisaties de behoefte voorop te lopen op dit gebied. Bijna de helft van het bedrijfsleven haakt liever aan na de eerste ervaringen binnen het vakgebied (49%) of wacht zelfs zolang mogelijk, met het oog op ‘first time right’ (14%).

Voorsprong first-mover

“De behoefte aan eerste ervaringen binnen het eigen vakgebied van organisaties voordat zij de stap naar de digitale transformatie zetten, is begrijpelijk”, stelt Rob van der Marck, directeur bij VSNG. “Veel organisaties gaan toch liever de koplopers achterna. Wel zien wij ook bedrijven die juist de eerste willen zijn. Het voordeel van een first-mover is dat ze een voorsprong hebben en daardoor een belangrijk deel van de markt voor zich kunnen winnen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie