Naar inhoud

Digitale vaardigheden verdienen extra aandacht in Nederland

In een samenleving waar WiFi een eerste levensbehoefte is en de smartphone de toegangssleutel tot de wereld herbergt, zijn digitale vaardigheden uitermate urgent. De overheid vindt het dan ook van wezenlijk belang dat Nederlanders goed om kunnen gaan met computers en hun weg weten te vinden op het internet. Nu is dat nog onvoldoende het geval. Niet alleen ouderen en lageropgeleiden kunnen hun vaardigheden verbeteren, dat geldt ook voor jongeren en hogeropgeleiden.

Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksinstelling Rathenau Instituut. De studie leert dat:

  • Nederlanders vergeleken met andere burgers in de Europese Unie (EU) goede digitale basisvaardigheden hebben;
  • lageropgeleiden minder vaardig zijn in het digitale domein en dit met name geldt voor ouderen;
  • de veiligheid beter kan bij alle bevolkingsgroepen, evenals de deelname aan het online publieke debat en het technologisch burgerschap.

Digitale basisvaardigheden

Bijna 80 procent van de Nederlanders beschikt over digitale basisvaardigheden. Ze weten informatie te vinden op het internet, kunnen e-mails versturen en zijn in staat te internetbankieren. Daarmee doet Nederland het beter dan veel andere landen in de Europese Unie, waar dit percentage op gemiddeld 58 procent blijft steken.

Wel zijn er in Nederland grote verschillen tussen de verschillende bevolkingsgroepen. 55-plussers zijn duidelijk minder vaardig dan jongeren. Dat geldt met name voor de lageropgeleiden, die maximaal voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs hebben gevolgd. Van deze groep beheerst niet meer dan 38 procent de basisvaardigheden. Dat komt met name doordat ze minder goed overweg kunnen met softwareprogramma’s als Word en Excel.

Tech­nologisch burgerschap

Naar aanleiding van een eerder onderzoek heeft het Rathenau Instituut gepleit voor technologisch burgerschap. Dit betekent dat mensen de mogelijkheden van de digitalisering begrijpen en kunnen omgaan met de risico’s ervan. Belangrijk is ook dat ze kunnen deelnemen aan het digitale publieke debat en hierin zelf keuzes kunnen maken.

Op die terreinen zijn nog duidelijk verbeteringen mogelijk, zo laten de cijfers zien. Veel mensen zijn slordig bij het beschermen van hun privacy. Login-gegevens voor social media gebruiken ze vaak ook voor andere internetdiensten, waardoor ze bedrijven toegang geven tot persoonlijke informatie. Jongeren en hogeropgeleiden, die hoger beroepsonderwijs of meer hebben genoten, doen dat vaker dan ouderen en Nederlanders met een lagere opleiding.

Daarnaast gebruikt minder dan één op de tien Nederlanders het internet voor politieke discussies: slechts 9 procent neemt deel aan online consultaties en maar 8 procent geeft zijn mening via blogs of social media. Met die cijfers blijft Nederland net iets onder het EU-gemiddelde steken.

Tip: Wil jij je verder ontwikkelen in het vakgebied digitale marketing? Dan is de opleiding Digital & Online Marketing wat voor jou!

  • In 4 maanden tijd leer je hoe je de mix voor digitale marketing optimaal inzet om je marketingdoelstellingen te behalen.
  • Naast de opleiding maak je een digital marketing plan voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie