Naar inhoud

Digitaliseren workflows verbetert cruciale bedrijfsfuncties

Europese chief information officers geven aan dat digitalisering de effectiviteit van belangrijke bedrijfsonderdelen – waaronder customer service , human resources, financiën, IT en legal – verhoogt. Wel heeft een groot deel van de CIO’s te maken met uitdagingen in het behouden van deze impact, veroorzaakt door zwakke plekken in de organisatie. Met name tekortkomingen van medewerkers en gebreken in processen houden goede resultaten in de digitale transformatie tegen.

Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek onder 516 CIO’s in 24 sectoren. De respondenten zijn afkomstig uit Nederland, de Verenigde Staten van Amerika, het Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw-Zeeland, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Japan, Zweden en Singapore. De studie is uitgevoerd door onderzoeksinstituut Oxford Economics in opdracht van IT-dienstverlener ServiceNow.

Digitale transformatie

Het onderzoek laat zien dat ongeveer twee derde van de CIO’s (66%) tenminste 50 procent van de processen en workflows in zijn organisaties heeft geautomatiseerd. In 2022 verwacht 96 procent tenminste de helft van de workflows gedigitaliseerd te hebben. Zij worden echter ook geconfronteerd met uitdagingen als het gaat om het benutten van de potentiële impact van digitalisering door tekortkomingen binnen de organisatie, die afbreuk doen aan de digitaliseringsstrategie.

Vijf cruciale stappen

Om digitalisering te bevorderen en betere resultaten te boeken binnen verschillende bedrijfsonderdelen, zijn vijf stappen cruciaal voor CIO’s:

  1. Samenwerking met c-suite peers – 61 procent van de CIO’s zegt samen te werken met de chief operations officer voor het standaardiseren van workflows door digitalisering en de helft van de CIO’s zegt samen te werken met de chief executive officer. Een veel minder groot aantal werkt samen met andere executives. Sterker nog, 21 procent zegt als enige verantwoordelijk te zijn voor het digitaliseren van workflows.
  2. Samenwerken met externe partners – Terwijl 51 procent van de CIO’s aangeeft dat de samenwerking met externe partners meestal effectief is, blijft voor veel van hen de toegevoegde waarde van deze samenwerkingen een proces dat nog in ontwikkeling is. Slechts 17 procent geeft aan zeer effectief samen te werken met externe partners bij projecten voor de digitale transformatie.
  3. Digitaliseringsdoelen afstemmen op zakelijke doelstellingen – Slechts 18 procent van de CIO’s zegt zeer effectief te zijn in het formuleren van zakelijke doelstellingen die doordringen tot alle onderdelen van de organisatie.
  4. IT integreren binnen de organisatie – Slechts enkele CIO’s blinken uit in het integreren van IT binnen de organisatie, waarbij 15 procent aangeeft dat zijn organisatie zeer effectief is in het uitbreiden van gespecialiseerde teams met verschillende functies die processen van digitale transformatie in gang zetten.
  5. Resultaten meten en strategie aanpassen – Er is nog veel ruimte voor verbetering als het gaat om de manier waarop inspanningen op het gebied van digitalisering worden gedeeld met de business. Slechts 18 procent van de CIO’s denkt zeer effectief te zijn in het meten van voortgang en het presenteren van resultaten aan het management.

Ontwikkeling strategie

“CIO’s spelen een centrale rol in het ontwikkelen van strategieën voor de digitale transformatie en hun inzet verbetert de resultaten binnen verschillende bedrijfsonderdelen, waaronder klantenservice, HR, financiën, IT en de juridische afdeling”, aldus Chris Pope, vice president innovation bij ServiceNow. “Toch zijn er nog veel CIO’s die geen blijvend voordeel weten te realiseren.”

Verbetering resultaten

“Om echt impact te hebben met een digitaliseringsstrategie moeten CIO’s binnen hun organisatie de mensen en processen aanpakken. Door in te spelen op uitdagingen met betrekking tot samenwerken met andere organisaties, het integreren van IT in de organisatie en volledige afstemming van IT-doelen en zakelijke doelstellingen behalen CIO’s sneller voordeel op het gebied van de innovatie, de financiële prestaties en de prestaties van medewerkers.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie