Naar inhoud

Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie

“Het is de tijd van automatisering, blockchain en big data. Innovaties en optimalisatietools veranderen bedrijven en hun bedrijfscultuur. Digitale processen zorgen voor een grotere efficiëntie in de hele waardeketen. Dit betekent echter niet dat de mens hierdoor in de toekomst ‘weggedigitaliseerd’ wordt. Machines kunnen niet alles, zelfs die moeten bediend worden. Hoe meer machines het niet-waardetoevoegende werk overnemen en de kans op mogelijke risico's verkleinen, des te effectiever kunnen mensen zich concentreren op communicatie en relaties. Digitalisering hoeft ons niet bang te maken, maar het motiveert ons juist om mee te ontwikkelen.”

Menselijke rol in digitale tijdperk

Dit heeft Klaus Pause gesteld tijdens de vijfde ‘Mercateo Executive Summit’, het evenement dat onlangs in Berlijn heeft plaatsgevonden. Hij is expert in change management en in die hoedanigheid director corporate solutions bij adidas. Naar zijn mening moeten werknemers in ondernemingen altijd worden overtuigd van digitaliseringsprocessen: “Als dit mislukt, zijn dergelijke projecten zelden succesvol.”

Mens middelpunt waardecreatie

Over het effect van digitalisering op maatschappelijke structuren en ondernemingsprocessen wordt momenteel veel gediscussieerd. Dit controversiële onderwerp heeft ook centraal gestaan tijdens het event van de zakelijke marktplaats. Vertegenwoordigers uit de wetenschap, consultancy en politiek, alsmede welbekende bedrijven waren het met elkaar eens: de digitale toekomst plaatst mensen op een nieuwe manier in het middelpunt van waardecreatie door inkoop.

Paradox van standaardisering versus diversiteit

Met de vraag over hoe digitalisering en in het bijzonder digitale platforms de mens kunnen dienen als krachtige tools, houdt ook Mercateo-oprichter Sebastian Wieser zich al jaren bezig. Hij maakt een eenvoudige berekening: “Op een platform groeit het aantal voordelen voor het individu naargelang het aantal gebruikers groeit.” Hij beschrijft hiermee het basis idee achter Mercateo Unite, het nieuwe netwerkplatform voor business-to-business.

Directe relatie tussen aanbieder en inkoper

Met dit nieuwe platform stelt de onderneming de directe relatie tussen aanbieder en inkoper centraal. Als neutrale infrastructuur wordt het platform flexibel via interfaces geïntegreerd in inkoopsystemen en processen van klanten. “Het interfaceconcept van een platform bepaalt hoeveel ruimte gebruikers hebben voor hun eigen creatieve toepassingen en uitbreidingen. Vooral in de wereld van inkoopprocessen is er een enorm potentieel aanwezig en ons platform is hierop afgestemd”, aldus Wieser. Dit biedt gebruikers een krachtige oplossing die capaciteit creëert voor hetgeen in de toekomst belangrijk blijft: het onderhouden van persoonlijke netwerken en contacten.

Assortimenten aanbieden met hoogwaardige content

Met de aankondiging van de samenwerking met SAP Ariba in juni dit jaar, heeft het nieuwe platform ook internationaal de aandacht getrokken. Tony Alvarez, senior vicepresident bij SAP en één van de podiumgasten op het event, legt uit waarom 's werelds grootste softwareaanbieder voor de aankoop van industriële goederen en diensten voor deze partner in Europa heeft gekozen: “Toen ik zag wat het platform biedt, heeft dat geresulteerd in een perfecte combinatie. Wij willen aan inkopers van SAP-gebruikende bedrijven assortimenten aanbieden met hoogwaardige content, zodat ze via onze software kunnen worden aangeschaft. Het B2B-platform deelt deze visie en biedt dezelfde ongecompliceerde oplossing voor aanbieders.”

Ad-hoc-benodigdheden afdekken

Welke voordelen de coöperatie van de twee bedrijven aan gebruikers biedt, legt Sebastian Englich, head procurement solutions excellence bij SAP, uit. De inkooporganisatie van SAP is met tienduizenden interne klanten één van de testklanten die hun ad-hoc-benodigdheden via de nieuwe Ariba Spot Buy-oplossing met Mercateo Unite als partner afdekt, voordat de functie medio 2018 in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk wordt uitgerold. De oplossing maakt het mogelijk behoeften flexibeler te dekken: “Gebruikers kunnen bij hun bestelaanvraag bijvoorbeeld kiezen voor een optimale prijs of betere levertijd.”

Digitalisering betekent meer dan standaardisatie

Een inschatting, die Mercateo-directielid Bernd Schönwälder bevestigt: “Standaardisatie is een belangrijke motor in supply chain management en terecht één van de belangrijkste strategische bouwstenen. Maar digitalisering moet meer opleveren dan standaardisatie alleen. Tussen computers wordt geen creativiteit losgelaten, tussen mensen wel. Dat zal ook in de toekomst van toegevoegde waarde zijn. Dit is waar ons platform over gaat: organisatie-overschrijdende netwerkvorming tussen mensen.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie