Naar inhoud

Digitalisering heeft media en entertainment op de kop gezet

De digitale transformatie van de media- en entertainmentindustrie is de laatste tijd snel toegenomen. Zo verdrong de televisie het grote bioscoopscherm en verdrijven mobiele telefoons en tablets momenteel de traditionele tv. Andere voorbeelden zijn het groeiende bereik en de marktwaarde van gaming, de gepersonaliseerde advertentieservice van Facebook en data mining van Netflix om het aanbod nauwkeurig af te stemmen op de smaak van de klant. Maar wat is de volgende stap?

Digitalisering

Volgens een nieuw onderzoek van het Center for the Future of Work van de zakelijke dienstverlener Cognizant wordt de M&E-industrie binnen 5 jaar volwassen als het gaat om de digitale transformatie. Toch beginnen veel bedrijven in deze sector, ondanks het feit dat ze tot de early adopters van geavanceerde digitale technologieën behoren, binnenkort pas aan de zogenaamde tweede helft. Het digitaliseren van producten en diensten is namelijk nog maar het begin.

Mobiliteit

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat mobiliteit door bijna 80 procent van de respondenten wordt gezien als de technologische trend met de grootste impact in de komende 2 jaar. Technologieën als kunstmatige intelligentie, augmented reality en virtual reality gaan naar verwachting een zeer belangrijke rol spelen, net zoals blockchain. Toch verwacht op dit moment slechts 29 procent dat deze datastructuur tegen 2020 een sleuteltechnologie is.

Experimenteren

Blockchain kan in de toekomst veel M&E-applicaties bedienen, van het faciliteren van royalties en crowdfunding tot digitale reclame en distributie. Om op korte termijn gebruik te kunnen maken van deze nieuwe technologieën, moeten bedrijven snel handelen en bereid zijn om op grote schaal te experimenteren.

Technologie

Uit het onderzoek blijkt ook dat de technologie-uitgaven de komende 5 jaar 50 procent stijgen. Daarnaast wil maar liefst 47 procent van de respondenten tegen 2022 digitaal leider zijn. Ware digitale leiders – met een geïntegreerde front- en back-end en een sterke innovatiekracht – zijn echter zeldzaam in de huidige M&E-industrie. Zij vertegenwoordigen slechts 3 procent van de onderzochte bedrijven.

Netflix

Begin 2018 bracht Netflix de nieuwste film uit de serie ‘Cloverfield’ uit zonder aankondiging – op één commercial tijdens de Super Bowl na, slechts een paar uur voor de release. De film werd razend enthousiast ontvangen. Er was geen megamarketingcampagne nodig en er werden geen pre-releases getoond. Dit moet de traditionele M&E-bedrijven er in een vroeg stadium aan herinneren dat zij niet op hun lauweren kunnen rusten als het gaan om de digitale vooruitgang.

Verandering

Naast de front-office, waar consumenten gedurende bijna 20 jaar konden profiteren van digitale producten en diensten van M&E-aanbieders, vormen het midden- en backoffice het nieuwe digitale grensgebied. Bedrijven zoals Netflix brengen veel verandering en zetten de industrie op zijn kop.

Innovatie

"Ons advies aan elk M&E-bedrijf dat het momenteel moeilijk heeft, is zich te richten op het behalen van het beste rendement op hun digitale investeringen”, zegt Robert H. Brown, associate vice president bij Cognizant’s Center for the Future of Work. “Om te concurreren, moeten ze nu investeren in technologieën zoals kunstmatige intelligentie en blockchain. Ons onderzoek heeft ook aan het licht gebracht dat het werk, dat M&E-bedrijven te wachten staat om hun digitale inspanningen uit te breiden, ook databeveiliging omvat. Daarnaast moeten organisaties accepteren dat innovatie – en de daarbij horende vernietiging van creatief kapitaal – onvermijdelijk is wanneer ze bedrijven als Netflix bij willen houden.”

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie