Naar inhoud

Digitalisering is veel meer dan alleen een modeverschijnsel

Er wordt doorlopend gesproken en geschreven over de digitale revolutie, digitalisering of de digitale transformatie. Ondanks de inflatie van deze buzzwords is het een van de grootste uitdagingen van bedrijven om de nieuwe technologische mogelijkheden adequaat te gebruiken. Digitalisering is meer dan een modeverschijnsel. Op de juiste manier ingezet helpt deze ontwikkeling bedrijven kosten te verlagen, efficiënter te werken en zich voor te bereiden op het volgende niveau van het eigen innovatievermogen.

Veel van onze alledaagse processen zijn nu al virtueel, zowel in de privésfeer als in het bedrijfsleven. Boodschappen doen in de supermarkt bijvoorbeeld wordt in de toekomst waarschijnlijk een tijdbesparende gebeurtenis zonder kassa, zoals de recente voorbeelden van de online gigant Amazon en de elektronicaketen MediaMarkt Saturn momenteel laten zien. Het potentieel dat door de digitalisering ontstaan is, is enorm.

Met de laatste doorbraken op het gebied van augmented reality, spraak- en beeldherkenning en kunstmatige intelligentie zijn de mogelijkheden in de toekomst, tenminste technologisch gezien, bijna eindeloos. Drie feiten die tonen dat digitalisering meer is dan een modewoord.

#1. Mainstream kunstmatige intelligentie

Al jaren droomt de wetenschap van intelligente robots. Ondertussen is dat geen sciencefiction meer, maar realiteit – en de resultaten zijn indrukwekkend. Zonder het bewust te merken heeft de kunstmatige intelligentie al haar intrede in ons leven gedaan. Chatbots bij de klantenservice of handige gadgets zoals Siri, Microsoft Cortana en vooral Alexa maken het dagelijks leven gemakkelijker. Ze beantwoorden vragen, dienen als spiekbriefje, besturen in het huishouden verbonden apparaten of herinneren ons aan afspraken.

#2. Voordelen voor de industrie

De digitalisering heeft ook voor bedrijven enorme kansen in zich. Succesvolle implementaties van cobots, dat wil zeggen met sensoren uitgeruste collaboratieve robots, bieden bijvoorbeeld een volledig nieuwe vorm van samenwerking. Door middel van sensortechniek registreren zij bewegingen en posities van personen. Zo kunnen ze de werknemers direct assisteren, zonder ze aan letselgevaar bloot te stellen. Andere voorbeelden, zoals de combinatie van cognitieve gereedschappen met artificial intelligence om productielevenscycli te visualiseren en een geïndividualiseerde massaproductie mogelijk te maken, vormen hier concrete referenties. Digitale oplossingen kunnen enorme kosten besparen en de efficiëntie van bedrijven aanzienlijk verhogen.

#3. Alles wordt smart

Digitale smarthomeplatforms zullen in de meeste huizen binnenkort normaal zijn. Door de enorme vooruitgang op het gebied van het Internet of Things kunnen thuis de verlichting, verwarming, keukenapparatuur maar ook alarminstallaties op afstand worden bestuurd en gecontroleerd. Intelligente thuissystemen maken het spraakgestuurde beantwoorden van vragen of het bestellen van producten van het internet mogelijk. Ook auto's kunnen inmiddels met behulp van intelligente systemen heel eenvoudig bestuurd worden. Autonoom rijden is al lang realiteit en de ontwikkelingen zijn enorm.

Digitale technologieën geven een impuls aan het ontstaan van nieuwe bedrijfsmodellen, nieuwe producten en de ontwikkeling van een service voor klanten die nooit eerder mogelijk was. Het komt er nu op aan deze kansen aan te grijpen.

De auteur is werkzaam als productmanager bij IT-dienstverlener Mindbreeze.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie