Naar inhoud

Digitalisering kans voor customer engagement verzekeraars

De rol en functie van verzekeraars verandert als gevolg van de opkomst van disruptieve technologieën, zoals blockchain, kunstmatige intelligentie en 3-dimensionaal-printen. Voor verzekeraars is nu het moment om hun digitale strategie vorm te geven, waarin bepaald wordt hoe deze technologie ingezet wordt om het serviceniveau te verhogen en het hart van de klant te veroveren. Deze disruptieve technologieën bieden namelijk kansrijke mogelijkheden voor het verhogen van de customer engagement.

Blockchain, kunstmatige intelligentie en 3D-printen

Om de klantrelatie te verstevigen moeten verzekeraars dan ook inzetten op blockchain, kunstmatige intelligentie en 3D-printen. Volgens CRM Partners, een IT-dienstverlener gericht op customer engagement in de financiële sector, zijn dit de drie belangrijkste innovaties die impact hebben op de manier waarop consumenten zakendoen met hun verzekeraar. In het eBook ‘Toekomst verzekerd’ zet het bedrijf de mogelijkheden van de drie technologieën uiteen, tezamen met handvatten voor verzekeraars om deze in te zetten om de klantrelatie te verstevigen.

Klant moet leidend zijn in adoptie technologie

De verzekeraars die meebewegen met de markt én customer engagement hoog in het vaandel hebben staan, zijn zeker van een succesvolle toekomst. Toch wordt geadviseerd aan verzekeraars om niet blind te varen op alle nieuwe technologieën. Bij de adoptie ervan moet altijd de afweging gemaakt worden of het de dienstverlening richting de klant verbetert. Juist de klant moet leidend zijn in een digitale strategie, niet de technologie zelf.

Ontwikkelen strategie voor customer engagement

“Een goede voorbereiding is essentieel om klaar te zijn voor de toekomst”, stelt Aad Schulten, verantwoordelijk voor het FinanceLab bij CRM Partners. “Om goed op de komende trends in te kunnen spelen, doen verzekeraars er goed aan om een customer engagement-strategie te ontwikkelen. Houd hierbij altijd de wensen van de klant in gedachten. Begin bijvoorbeeld met het creëren van eenvoud. Producten en diensten die snel, gemakkelijk én leuk zijn om mee te werken, tillen de klantervaring naar een hoger niveau.”

Individuele klantbehoefte inzichtelijk maken

“Ook door technologie en mens samen te laten werken, komen organisaties tot onvergetelijke klantervaringen”, aldus Schulten. “Dit kan echter alleen als de individuele klantbehoefte inzichtelijk is. Registreer en beheer klantinformatie daarom goed. Maar om customer engagement écht goed in te zetten, is het zaak niet alleen te focussen op nieuwe technologieën, maar daarnaast ook persoonlijk contact in de klantrelatie te brengen. Dat is de leidraad voor succes."

Het onderhavige eBook kun je downloaden op de website van CRM Partners.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie