Naar inhoud

Digitalisering krijgt duidelijke contouren in supermarkten

Lange tijd leek de digitale transformatie in de levensmiddelenbranche niet van de grond te komen. Wellicht stond het tijdperk van de SRV-wagen nog te scherp op het netvlies van Nederlandse consumenten. Vast staat wel dat winkelen, met toch een heldere fun-factor, eerder online gestalte heeft gekregen dan boodschappen doen, met een klaar noodzakelijk element. Maar mede door initiatieven als HelloFresh en Picnic krijgt de digitalisering eindelijk duidelijke contouren in de foodsector. Ruim 1 op de 5 Nederlandse supermarkten beschikt inmiddels dan ook over een eigen bezorgservice.

Dat blijkt uit een onderzoek van de vergelijkingssite Boodschappenspot. Bij deze analyse is gekeken naar de supermarkten Albert Heijn, Aldi, Boni, Coop, Deen, DekaMarkt, Dirk, EMTÉ, Hoogvliet, Jumbo, Jan Linders, Lidl, MCD, PLUS, Poiesz, Spar, Nettorama en Vomar. Uitgangspunt is de informatie die op de website van de supermarkt gegeven wordt.

Eigen bezorging

Winkels van de supermarktketens Jumbo, Coop, PLUS, Spar, DekaMarkt, Vomar en een aantal franchisers van Albert Heijn bezorgen de boodschappen thuis. Veel van deze supers bezorgen de boodschappen – met hun eigen bezorgservice – vanuit het eigen filiaal bij de klant thuis. In totaal hebben 860 van de in totaal 3.893 onderzochte Nederlandse supermarkten een eigen bezorgdienst. PLUS is koploper met 248 filialen met een eigen bezorgdienst. 95 procent van de filialen van deze supermarkt levert aan huis.

Centraal distributiecentrum

Albert Heijn, Deen en Hoogvliet bezorgen de boodschappen ook al enige tijd aan huis. Echter, bij deze ketens vindt bezorging plaats vanuit een centraal distributiecentrum. De individuele filialen hebben daarom geen eigen bezorgdienst. Picnic werkt niet met fysieke supermarkten. Aldi, Boni, Dirk, EMTÉ, Jan Linders, Lidl, MCD, Poiesz en Nettorama bezorgen überhaupt nog niet aan huis.

Pick-up-point

Van alle Nederlandse supermarkten fungeert 28 procent als een pick-up-point waar consumenten de boodschappen kunnen afhalen. Daarin heeft Jumbo een belangrijk aandeel met 350 afhaalpunten.

Flexibiliteit zelf bezorgen

Een rondvraag leert dat supermarkten met een eigen bezorgservice vaak flexibeler zijn en een meer persoonlijke service kunnen bieden. Voor ‘het oude vrouwtje’ dat nét buiten het bezorggebied valt, zal een lokale Coop of PLUS snel een uitzondering maken. En even een belletje naar de lokale Spar met de vraag of wc-papier aan de bestelling toegevoegd kan worden, is vaak gewoon mogelijk. De bezorger die vanuit een centraal distributiesysteem wordt aangestuurd, is daarentegen vaak accurater qua bezorgtijd en volledigheid van de bestelling.

Variërende bezorgkosten

De bezorgkosten van Nederlandse supermarkten variëren sterk. Wie de boodschappen in de avond laat bezorgen door Albert Heijn is het duurst uit. De bezorgkosten bedragen dan €6,95. Spar en Deen bezorgen gratis aan huis bij besteding vanaf respectievelijk €50,- en €40,-.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie