Naar inhoud

Digitalisering met name ingezet om efficiëntie te verbeteren

Een groot aantal Nederlandse ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf is gefrustreerd over de inefficiëntie van de workflow. Deze bedrijven richten zich op automatisering om de productiviteit te verbeteren, de communicatie te optimaliseren en kosten te besparen. Want 73 procent van de beslissers in het mkb met een wagenpark is ervan overtuigd meer werk te kunnen verrichten als de workflow in grotere mate is geautomatiseerd.

Dat leert een onderzoek onder meer dan 1.000 beslissingsbevoegden bij bedrijven in de Europese Unie en de Verenigde Staten van Amerika, dat is uitgevoerd door de aanbieder voor oplossingen voor voertuigtelematica TomTom Telematics. De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in het rapport ‘Digitaliseren van het werkproces’.

Automatisering dagelijkse taken

Uit het onderzoek blijkt dat de bedrijven in Nederland goed op weg zijn. De meerderheid van de Nederlandse respondenten geeft namelijk aan dat voor de dagelijkse taken – als het onkostenbeheer, het contact met klanten, het uitbrengen van offertes en de facturering – de processen al grotendeels of volledig zijn geautomatiseerd. Daarnaast bevestigt 54 procent dat het rapporteren van werktijden te veel tijd in beslag neemt. Er heerst bovendien algemene consensus dat brandstof- en voertuigbeheer een punt van zorg is. 51 procent geeft aan dat meer te kunnen doen om brandstofkosten te verlagen en 40 procent zegt dat de voertuigkosten hoger zijn dan noodzakelijk.

Behoefte aan digitale oplossingen

“We hebben met meer dan 1.000 beslissingsbevoegden gesproken bij bedrijven uit de Europese Unie en de Verenigde Staten van Amerika, waarvan 100 in Nederland”, zegt René de Jong, sales director Benelux bij TomTom Telematics. “Er zijn een aantal zaken die meermaals naar voren zijn gekomen. Allereerst heerst er frustratie over de kosten, inefficiëntie en de kans op fouten bij het handmatig afhandelen van essentiële taken. Daarnaast geven managers aan dat zij behoefte hebben aan digitale oplossingen om deze taken af te handelen.”

Frustratie over interne communicatie

De respondenten uiten ook hun frustratie over de interne communicatie en het teammanagement. Een ruime meerderheid (51%) geeft aan dat het onvermogen van de buitendienst om het toegewezen schema te volgen een negatieve impact heeft op het bedrijf. Nog eens 41 procent geeft aan er niet volledig zeker van te zijn dat de chauffeurs zich op de weg veilig gedragen. Ondertussen is 52 procent het erover eens een probleem te hebben door miscommunicatie bij de interactie met de buitendienst.

Automatisering om efficiëntieverbetering

“Dit is een ander gebied waarbij besluitvormers automatisering gebruiken om inefficiënties weg te nemen”, aldus René de Jong. “15 procent van de respondenten heeft op dit moment het proces om het beste teamlid voor het werk te identificeren en te sturen volledig geautomatiseerd, terwijl 47 procent het grotendeels heeft geautomatiseerd.”

Het onderhavige onderzoeksrapport kun je downloaden op de website van TomTom Telematics.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie