Naar inhoud

Digitalisering zorgt voor disruptie in automobielindustrie

Over acht jaar zijn drie op de vijf nieuw verkochte auto’s in Europa, de Verenigde Staten van Amerika en China elektrisch of hybride. Die automobielen worden tussen 2025 en 2030 goedkoper dan benzine- en dieselauto’s. Daarnaast gaan consumenten vanaf 2030 jaarlijks 2,2 biljoen euro spenderen aan mobiliteit en auto-gerelateerde digitale diensten. Deze sector is vijf keer zo groot als de huidige smartphonemarkt.

Zelfrijdende auto’s

Dat zijn de trends die Strategy&, onderdeel van accountants- en advieskantoor PwC, voorspelt in het ‘Digital Auto Report 2017’. De opstellers van het rapport voorzien een gestage doorzetting van de populariteit van elektrische auto’s. De eerste zelfrijdende auto’s doen vanaf 2023 hun intrede, zo is de verwachting.

Verbetering infrastructuur

“Het is nu wachten op verbeterde infrastructuur en technische innovatie. Daarna gaat het snel. In 2030 zullen er al zo’n 80 miljoen zelfrijdende auto’s zijn in Europa, de VS en China. In Europa gaat het om 42 procent van alle wagens”, aldus Edgar Simons, directeur van Strategy&. “Elektrisch rijden wordt ook goedkoper dan rijden met een auto die fossiele brandstof gebruikt. Dat heeft te maken met de kosten qua afschrijving, brandstof, onderhoud, belasting en verzekering.”

Kwart minder auto’s

In 2030 wordt 36 procent van de nieuwe auto’s gedeeld. Het marktvolume van gedeelde mobiliteit stijgt tussen nu en 2030 jaarlijks met 24 procent in Europa, de VS en China, naar € 1,3 miljard. Door auto’s te delen, zullen huishoudens 10 procent minder aan mobiliteit uitgeven.

Intensief gebruik deelauto

“Door de deelauto neemt het aantal auto’s op de weg met een kwart af. Wel worden zij intensiever gebruikt”, meent Simons. “Het aantal gereden kilometers in Europa, de VS en China neemt met 23 procent toe tussen 2017 tot 2030.”

Druk op winstmarges

De verschuiving naar mobiliteit als dienst beïnvloedt niet alleen het bovengenoemde consumentengedrag, maar ook de keten van toegevoegde waarde. Nu is nog 85 procent van de toevoegde waarde afkomstig van autoproductie en- verkoop. In 2030 is dat minder dan de helft. Wagenparkbeheer en digitale diensten nemen dan een groot deel over. Verder neemt mobiliteit als dienst tegen die tijd 20 procent van de potentiële winst in de mobiliteitsmarkt voor rekening. Dat verhoogt de druk op marges in het conventionele autoproductiesegment.

Het onderhavige onderzoeksrapport vind je op de website van Strategy&.

Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie