Naar inhoud

Direct mail is een effectief middel om jongeren te bereiken

In toenemende mate wordt in het marketingvakgebied de nadruk gelegd op customer insights. Op basis van die klantinzichten zijn namelijk doelmatigere marketingactiviteiten op te zetten. Dat is natuurlijk cruciaal, want ook een marketeer kan een euro maar een keer uitgeven. Op deze manier worden feiten en veronderstellingen van elkaar onderscheiden en wint de kennis het uiteindelijk van het onderbuikgevoel. En dat is hard nodig. Ongefundeerde aannames kunnen immers leiden tot ronduit verkeerde beslissingen. Zo wordt doorgaans bijvoorbeeld nagelaten jongeren te benaderen via direct mail.

Onder marketeers leeft namelijk het idee dat jongeren alleen via de smartphone en games te bereiken te zijn. Organisaties richten zich daarom minder vaak met direct mail op jongeren dan op mensen uit eerdere generaties. Dat is een onterechte keuze, want de respons van jongeren op direct mail is juist hoger dan die van ouderen. Dat blijkt uit een onderzoek onder 5.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder, dat is uitgevoerd door marktonderzoeksbureau MetrixLab in opdracht van post- en pakketbezorger PostNL. Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten is vastgelegd in het rapport ‘Het effect van direct mail op jongeren’.

Geadresseerde reclamepost

Geadresseerde reclamepost blijkt namelijk een effectief middel om de jongere consumenten te benaderen. 67 procent van de jongeren geeft aan actie te ondernemen na ontvangst van direct mail. Nederlanders in de leeftijdscategorie 18 tot 29 jaar – onderdeel van de generaties Y en Z – zijn vaker geneigd om over direct mail te praten, de website van een adverteerder te bezoeken of producten te kopen dan Nederlanders uit eerdere generaties.

Eén derde van die jongeren geeft aan geadresseerde reclameboodschappen grondig te bekijken. Dit gemiddelde is dan onder oudere leeftijdsgroepen. Van hen bekijkt 25 procent direct mail uitgebreid. Uit geanalyseerde campagnes blijkt dat direct mail een positief effect heeft op jongeren. Ze krijgen vaak meer interesse in producten of merken na het lezen van zo’n boodschap. Een deel van hen bewaart deze post zelfs of geeft deze door, omdat er bijvoorbeeld een kortingskaart bij zit.

Relevantie direct mail

Nederlanders uit de generaties Y en Z beschouwen de informatie in direct mail het vaakst als relevant (47%) en geven ook het vaakst aan iets nieuws te leren van direct mail (57%) ten opzichte van oudere consumenten. Vergeleken met de andere leeftijdsgroepen wekt direct mail daarnaast vaker interesse, kennis en sympathie voor producten, merken of adverteerders op bij jongere consumenten.

“Er zijn volop kansen voor de inzet van direct mail in de mediamix voor jongeren”, stelt Marieke Schoon-van der Loop, marketingmanager consument & zakelijk bij PostNL. “Doordat deze groep voornamelijk online wordt aangesproken, zijn er veel kansen offline om met je boodschappen de aandacht te trekken. Richt dus niet alleen maar je pijlen op online media, maar verbreed het bereik van middelen.”

Aantrekkelijkheid aanbiedingen

Meer dan de helft van de jongeren uit de generaties Y en Z zegt de aanbiedingen in direct mail aantrekkelijk te vinden, terwijl dit gemiddeld 43 procent is. Die jongeren raken vooral gestimuleerd om actie te nemen door interesse in producten, creativiteit en de inhoud van direct mail.

“De kracht van post blijkt voor alle generaties te gelden”, duidt Marieke Schoon-van der Loop. “Jongeren zijn een belangrijke groep om rekening mee te houden. Hier liggen kansen, vooral als je jouw boodschap creatief presenteert. Deze generatie waardeert direct mail als die waardevolle, nieuwe informatie biedt. Het creëren van een merkbeleving loont dus zeker. Hiermee kun je namelijk deze belangrijke doelgroep aan jouw merk en producten te binden.”

Tip: Wil je weten hoe je insights en data omzet naar een strategie en concrete acties? Dan is de opleiding Customer Insight & Data Driven Marketing wat voor jou!

  • Tijdens de opleiding leer je hoe je met data en inzichten zowel de waarde voor de klanten als de waarde voor de organisatie kunt verhogen.
  • Naast de opleiding stel je een managementplan op over customer insights voor je eigen organisatie, direct geschikt voor implementatie.
Lees meer over deze opleiding ►
Bron: CustomerTalk
0
Logo CustomerTalk

Cookie-instellingen

CustomerTalk maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikerservaring.

Graag vragen wij je toestemming voor het plaatsen van deze cookies.

Accepteren Meer informatie